Volgens een onderzoek van Mediawijzer.net overschatten ouders en jongeren hun eigen mediavaardigheden. Onderzoeksbureau Dialogic ondervroeg voor het behoeftenonderzoek jongeren tussen de 10-14 jaar en hun ouders.

Ouders en jongeren weten hoe zij betrouwbare informatie moeten vinden op internet, maar passen deze vaardigheden niet altijd toe in de praktijk. Jongeren hanteren lakse zoekstrategieën en het impliciete vertrouwen in informatie op internet is groot.

Ouders zijn beduidend vaardiger, maar controleren lang niet altijd de informatie of bron. Bovendien denken ouders een belangrijke opvoedende rol te spelen ten aanzien van internet, terwijl jongeren dit niet zo ervaren.

Ondanks de overschatting van hun eigen kunnen, vinden ouders en jongeren het belangrijk om hun informatievaardigheden (zoeken naar informatie, vaststellen van de betrouwbaarheid van een website etc.) verder te ontwikkelen. 73% van de ouders ziet daarbij een belangrijke taak voor zichzelf weggelegd.

Opvallend is het verschil tussen ouders en jongeren over de opvoedende rol van de ouders. 71% van de ouders geeft aan hun kinderen te leren omgaan met internet, terwijl meer dan de helft van de jongeren (53 procent) hun ouders niet als leermeester ziet.

Om jongeren goed te leren omgaan met media, wil het merendeel van de ouders de vaardigheden samen leren met de kinderen op school. Middelbare scholieren willen vooral mediales volgen op school, terwijl kinderen in het basisonderwijs de mediavaardigheden liever van hun ouders leren.