Normal_docent_uitleg_klas

Bijna de helft van de Nederlandse middelbare scholieren zou het vak Nederlands als saai ervaren. Daarom is er een spannende lesmethode ontwikkeld, waarbij de scholieren onder andere een moord moeten oplossen. De methode is ontwikkeld samen met docenten en wordt inmiddels al gebruikt door 750 vakdocenten. Dit meldt de Telegraaf. 

Uit onderzoek onder 853 scholieren is gebleken dat 48 procent de Nederlandse les geestdodend en ouderwets vindt. In een ander onderzoek komt naar voren dat driekwart van de scholieren minder willen luisteren en lezen in de les en meer willen doen. Hierop besloot Blink Educatie in samenwerking met docenten om de huidige lessen van meer spanning te voorzien en meer digitaal te werken. De digitale verfilmde lesmethode wordt vanavond officieel gelanceerd tijdens de 'Nacht van het Nederlands'.

“Er zijn vier spannende verhalen bedacht, waarbij alle elementen van de verplichte lesstof van het vak Nederlands in een andere context toch behandeld worden. Bij bijvoorbeeld het oplossen van de moord, moeten de leerlingen een zakelijke mail sturen naar de officier van Justitie om verder te komen in het onderzoek. Ook moeten ze een lijvig politiedossier doorworstelen; hierbij leren ze hoofd- van bijzaken te onderscheiden. Verder werken ze met apps voor (werkwoord)spelling en grammatica”, vertelt Yvonne van Lieshout van Blink Educatie.

Bert de Vos van onderwijsinstituut APS benadrukt dat het tegenwoordig in de lessen draait om de leerling en hoe zij gemotiveerd en gestimuleerd kunnen worden om vaardigheden optimaal te trainen. Hierbij is volgens De Vos een nieuwe generatie leermiddelen nodig. “Deze lesmethode is daar een voorbeeld van en verhoogt naar mijn verwachting niet alleen het leerplezier, maar ook de leeropbrengst”, aldus De Vos.

© Nationale Onderwijsgids