Het nieuwe onderzoeksrapport van uitgever Qompas is verschenen waarin het keuzegedrag van studiekiezers uit 4/5 havo en 5/6 vwo is geanalyseerd.
Het rapport laat naar aanleiding van het gebruik van Qompas Studeren 2009-2010 de voorkeuren van studiekiezers zien met betrekking tot studies, opleidingen en onderwijsinstellingen.
Ook zijn de belangrijkste zoekcriteria onderzocht die studiekiezers hebben gebruikt om op zoek te gaan naar passende bacheloropleidingen. Zoveel mogelijk zijn voorkeuren uitgesplitst naar schooltype en sekse. Veel aandacht is besteed aan de meest bekeken Open Dagen op Qompas Studeren.
Leraar basisonderwijs en Commerciële economie blijven voor het vijfde jaar op rij de meest bekeken hbo-studies op Qompas Studeren. Communicatie wint voor het derde opeenvolgende jaar en haalt nu voor het eerst een podiumplek. ‘Media en entertainment management' is, met een winst van twaalf plekken, de grootste stijger binnen de top-25.
Zowel Informatica als Technische informatica is bij de jongens uit de top-20 wo-studies gevallen. Vorig jaar bezetten deze studies allebei nog een plek in de top-10.
In de lijst van favoriete schoolvakken maakt Geschiedenis een sprong van drie plaatsen en neemt daarmee de eerste plaats in de ranking over van Biologie. De sprong van Maatschappijleer van de veertiende naar de derde plaats is zowel relatief absoluut opmerkelijk.
Met de vijf best bekeken wo-opleidingen, zeven opleidingen bij de eerste tien en zestien opleidingen in de top-50 is de voorkeur van studiekiezers voor de presentaties van de opleidingen van de Universiteit Utrecht op Qompas Studeren 2009-2010 overweldigend.
In het rapport staan de antwoorden op de laatste 55 stellingen van de StudiekeuzeTest van Qompas Studeren. Hieruit blijkt ondermeer dat studiekiezers geen genoegen willen nemen met een gewone of een minder goed betaalde baan, maar toch zelden een studie kiezen op basis van carrièreperspectief.