Logo_laks_landelijk_aktie_komitee_scholieren

Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) heeft het afgelopen jaar negen scholierencongressen georganiseerd met als thema motivatie. 293 scholieren van 93 verschillende scholen vertelden uitgebreid wat hen motiveert. Hierbij werd extra aandacht besteed aan digitalisering, het curriculum en de rol van de docent. Dat meldt LAKS.

LAKS-voorzitter Andrej Josic: “Eén van de opvallendste uitkomsten is dat scholen beter voor variatie kunnen kiezen in plaats van innovatie om hun leerlingen te motiveren. Elke dag hetzelfde doen vinden scholieren nou eenmaal erg saai.” In de rapportage hierover is te lezen wat scholieren motiverend onderwijs vinden. Zo kwam duidelijk naar voren dat scholieren heel graag willen weten waarom zij iets moeten leren. “De waarom-vraag is cruciaal. Het is hierbij echter niet genoeg om alleen te vertellen waarom je iets moet leren. Scholieren willen graag ervaren dat de lesstof in de praktijk nuttig is en de actualiteit beter begrijpen door de lessen die zij krijgen. Dat gebeurt nu nog veel te weinig”, aldus Josic.

© Nationale Onderwijsgids