Het Masterplan Muziekonderwijs Limburg DOOR! wordt door twintig Limburgse scholen, de zogenaamde ‘Vroege Vogels’ uitgevoerd. Zij lopen zo voor de Haagse muziek uit: de landelijke muziekimpulsregeling, waarmee muziekonderwijs in het hele land gestimuleerd gaat worden, zal in het najaar van dit jaar opgesteld worden. De Provincie Limburg wil daar niet op wachten en investeert, vooruitlopend op de regeling, zelf in muziekonderwijs, zo meldt de Provincie.
Muziekonderwijs is van essentieel belang voor de ontwikkeling van kinderen van alle leeftijden. “Met deze aanpak creëren we in Limburg optimale kansen voor de leerkracht en leerling om hun talenten te gebruiken en te ontwikkelen voor muziek. Daarmee leggen we een nieuw, sterker fundament voor muziek in Limburg. En dat verdient navolging op nationaal niveau”, zegt Ger Koopmans, gedeputeerde voor Cultuur in Limburg.
Vertrouwen, samenwerking, zelfstandigheid, nieuwsgierigheid en reflectie. Allemaal belangrijke 21e-eeuwse vaardigheden die kinderen nodig hebben om een waardevolle bijdrage te leveren aan de maatschappij. En allemaal vaardigheden die bij het samen beleven van muziek op school spelenderwijs door kinderen opgepikt worden. Scholen geven aan hierbij ondersteuning nodig te hebben. Leerkrachten willen getraind worden zodat ze zich (weer) senang voelen om muziekles te geven. DOOR! verbindt vraag en aanbod. Passend bij de school en afgestemd op de muzikale omgeving.
Met deze Vroege Vogelprojecten, geïnitieerd vanuit het onderwijs en in samenwerking met het culturele veld (podia, muziekscholen, zzp-ers en muziekverenigingen) wordt concreet aan de slag gegaan met muziek in de klas, waarbij deskundigheidsbevordering van de groepsleerkracht voorop staat. De ervaringen van de Vroege Vogels vormen op termijn de blauwdruk voor het hele onderwijs en culturele veld in Limburg.
© Nationale Onderwijsgids