Normal_scholieren_leerlingen_marant_cursus

Meer maatwerk in het onderwijs moet er toe leiden dat iedere scholier en iedere student zich uitgedaagd voelt en zijn of haar talent maximaal kan ontwikkelen. Het Platform Onderwijs 2032 zal aan het einde van 2015 zijn advies over een toekomstgericht curriculum presenteren, waarna in 2016 zal worden begonnen met vertaling van het advies naar concrete kerndoelen en eindtermen voor het primair en voortgezet onderwijs. Het antwoord op de vraag welke kennis en vaardigheden nodig zijn voor de toekomst zal samen met leraren en schoolleiders worden geformuleerd.

Er komt meer ruimte voor nieuwe scholen. Komend jaar wordt er een wetsvoorstel voorbereid waarmee het mogelijk wordt om bijvoorbeeld op basis van vernieuwende onderwijsconcepten een school te beginnen, zodat de scholen beter aansluiten bij de wensen van ouders en leerlingen. De bovenbouw van het vmbo krijgt in 2016 met nieuwe profielen te maken. Vmbo-scholen gaan samen met mbo-instellingen en het bedrijfsleven bekijken welk onderwijsaanbod het beste aansluit bij de wensen uit de regio. Door deze betere samenwerking tussen scholen en het lokale bedrijfsleven wordt het makkelijker worden voor jongeren om een baan te vinden in de regio.

In 2016 komt er een wetsvoorstel dat de kleinschaligheid in het mbo moet bevorderen waardoor het onderwijs weer dichter bij de leerling komt. Het kabinet wil de baankansen van mbo-studenten vergroten door hun opleiding beter te laten aansluiten op hun toekomstige werkomgeving. Daarvoor zijn vaak flinke investeringen nodig, die zonder hulp van het regionaal bedrijfsleven en van provincies en gemeenten niet mogelijk zijn. Ook in 2016 kunnen mbo-instellingen, bedrijven en regionale overheden een gezamenlijk voorstel indienen om aanspraak te kunnen maken op een bijdrage uit het Regionaal Investeringsfonds. Voorwaarde is cofinanciering vanuit bedrijfsleven en regionale overheden. Een wettelijk toelatingsrecht tot het mbo moet gaan voorkomen dat scholen jongeren onterecht aan de poort weigeren.

© Nationale Onderwijsgids