In Amsterdam heeft een derde van de leerlingen een gesegregeerde onderwijscarrière. Twintig procent zit zowel op een zwarte basisschool als een zwarte middelbare school, de helft van hen zit op de middelbare school op het VMBO basis/kader. Tien procent van de Amsterdamse leerlingen zit zowel op een witte basis- als middelbare school, de helft van hen zit op het VWO.
Deze segregatie wordt voor een deel verklaard door de woonsegregatie, leerlingen in wijken met relatief veel niet-westerse allochtone inwoners zitten vaker op een zwarte school. Hiernaast kan segregatie op het voortgezet onderwijs voor een deel verklaard worden door het verschil in onderwijsniveau. Niet-westerse allochtone leerlingen zitten vaker op het VMBO basis/kader en autochtone leerlingen vaker op het VWO.
30% van de Amsterdams Marokkaanse leerlingen in de derde klas volgt onderwijs op het niveau VMBO-basis tegen 7% van de autochtone leerlingen. 37% van de autochtone leerlingen volgt aan de andere kant VWO-onderwijs, tegenover 10% van de Marokkaanse Amsterdammers.
Kijk voor het onderzoek op de website van de afdeling Onderzoek en Statistiek van de gemeente Amsterdam.
NOG