Normal_school_klas_les

De Inspectie van het Onderwijs houdt toezicht op onderwijsvoorzieningen voor nieuwkomers in het basis- en voortgezet onderwijs. De kwaliteit van het onderwijs is, in vergelijking met 2013, toegenomen: het percentage basisarrangementen is gestegen. Dat meldt de Onderwijsinspectie.

Dat de kwaliteit is gestegen is volgens de inspectie een hele prestatie, gezien de steeds veranderende context waarin deze scholen opereren. De kwaliteit van het onderwijs is, in vergelijking met 2013, toegenomen: het percentage basisarrangementen is gestegen. Gezien de steeds veranderende context waarin deze scholen opereren, is dit een hele prestatie.

De inspectie onderscheidde in het onderzoek drie typen: scholen verbonden aan asielzoekerscentra (type 1), grotere, relatief zelfstandige nieuwkomersvoorzieningen en basisscholen met drie of meer klassen voor nieuwkomers (type 2) en basisscholen met een of twee klassen voor nieuwkomers (type 3).

Een aantal factoren stelt de leraren op type 3-voorzieningen steeds voor nieuwe vragen: diversiteit van de leerlingenpopulatie, sterk fluctuerende leerlingenaantallen en voortdurende in- en uitstroom van leerlingen. Op deze vragen hebben zij nog niet altijd een antwoord. Verder blijken de leraren in voldoende mate te beschikken over de algemeen pedagogische en didactische vaardigheden en zorgen voor een warme en gestructureerd onderwijssituatie waar kinderen zich welkom weten. Op de helft van de voorzieningen zijn echter specifieke, benodigde onderdelen (passend taalaanbod, gestructureerd aanbod voor sociaal emotionele ontwikkeling, werken vanuit doelen en leerlijnen) nog te weinig ontwikkeld, aldus de inspectie.

Nieuwkomers zijn instromers die het Nederlands onvoldoende machtig zijn om aan het reguliere onderwijs deel te nemen. Sommige nieuwkomers zitten op een gewone basisschool, andere in een aparte onderwijsvoorziening voor nieuwkomers. De hoofdopdracht van nieuwkomersvoorzieningen is het leren van de Nederlandse taal.

© Nationale Onderwijsgids