Het LAKS houdt haar angst voor het mislukken van de maatschappelijke stage na het wetsvoorstel dat minister Van Bijsterveldt onlangs naar de Tweede Kamer stuurde. Dat schrijft de scholierenorganisatie in een beleidsreactie. “Nog steeds zijn essentiële zaken niet geregeld en dreigen teveel scholieren een verkeerde stage te lopen. De minister kijkt met oogkleppen naar dit project”, aldus LAKS-voorzitter Steven de Jong.

Hij vervolgt: “Gelukkig heeft de minister wel geluisterd naar onze kritiek over het aantal uren. De stage is nu opnieuw verkleind, van 72 voor het vwo naar 30 uur voor alle niveaus, en dit zal het aantal problemen verlagen”. Toch heeft het LAKS nog steeds principiële bezwaren tegen de maatschappelijke stage. Het is een geldrovend project waar veel scholen en scholieren niet op zitten te wachten, en waarvan bovendien de effecten onduidelijk zijn. “Eigenlijk is het bizar om dit volgend jaar te verplichten, terwijl er wordt bezuinigd op leraren en zorgleerlingen”.

Het LAKS voorziet veel problemen voor de scholier die de dupe wordt van ondoordacht beleid uit Den Haag. Zo blijft de definitie van een maatschappelijke stage onduidelijk. De Jong: “een stage als frikadellenbakker bij je eigen sportclub is nu toegestaan. Dat moet echt veranderen”. Daarnaast wordt de scholier bij het ingestelde stagecontract volledig gepasseerd. Dit contract hoeft alleen door school, stageplaats en ouders te worden ondertekend; de scholier zelf heeft dus niets te zeggen en hoeft zich aan geen regels te houden.

De school is nu eindverantwoordelijk voor de stage, terwijl die juist vaak de veroorzaker zal zijn van problemen. Ook om die reden pleit het LAKS voor een duidelijkere definitie, een betere klachtenprocedure én een stagecontract wat ook door de scholier wordt ondertekend. Als deze zaken worden geregeld, kan de kwaliteit van de stage beter worden gewaarborgd. Dit betekent helaas nog niet dat er voldoende goede stageplaatsen zijn.

In haar beleidsreactie maakt het LAKS duidelijk nog teveel valkuilen te zien voor de invoering. “Wij roepen de minister en de Kamer dringend op deze problemen aan te pakken, maar het liefst zien we dat de stage helemaal niet verplicht wordt. Eerst de kwaliteit op orde!”, zo stelt De Jong. Scholen zouden zelf moeten kunnen kiezen de maatschappelijke stage uit te voeren.