De Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA) laat jaarlijks vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender.

STIVA doet dit, omdat alcoholreclame bedoeld is voor volwassenen en niet voor een te jonge doelgroep. Hiertoe heeft de alcoholbranche zichzelf spelregels opgelegd.

Voor het komende jaar (1 januari 2011 t/m 31 december 2011) zijn de televisiezenders TMF en MTV als jongerenzender vastgesteld. Voor de radio is dit de zender SLAM!FM.

Uitzending van alcoholreclame op één van deze zenders zal als een overtreding van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA) aangemerkt worden. Een jongerenzender is een zender die méér dan 25% minderjarigen (jonger dan 18 jaar) bereikt.

Voor alle overige televisie- en radiozenders geldt: reclame voor alcoholhoudende drank mag niet worden uitgezonden op radio en televisie direct voorafgaand aan, of tijdens, of direct volgend op programma's die volgens algemeen in de markt geaccepteerde luister- of kijkcijfers voor meer dan 25% worden gehoord respectievelijk bekeken door minderjarigen.