Volgens de voorzitter van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren zou de motivatie van scholieren centraal moeten staan in de discussie over de 'vijfjescultuur' en niet hun berekenende vermogens. Steven de Jong schrijft dat in dagblad Trouw van 28 december.

'De oorzaak van de desinteresse van veel scholieren heeft met ons onderwijs zelf en de focus op cijfers te maken en niet met de scholier zelf. Daarom slaat de minister de plank volledig mis door de scholieren aan te willen pakken,' aldus De Jong.

Hij verwijt de minister dat ze aan de ene kant de 'terreur van de middelmaat' hekelt, terwijl ze aan de andere kant meer uniforme toetsmomenten wil invoeren.

'Scholieren voelen zich niet genoeg uitgedaagd door docenten en dit demotiveert. Het onderwijs is momenteel onvoldoende ingericht naar de behoeften en kenmerken van de scholier. Iedere motivatie en wil om te presteren wordt geremd door oeverloos samenwerken, zelfstandig werken waarbij de docent ‘bewaker is van het onderwijsproces', of aan lange dagen met nutteloze uren door een tekort aan (bevoegde) docenten,' zo schrijft de voorzitter van het LAKS.

De Jong vindt het daarom onbegrijpelijk dat dit kabinet nog meer wil bezuinigen op docenten. Een hoger salaris en betere opleidingen voor docenten hebben in het buitenland een positieve invloed op de kwaliteit van het onderwijs en dat zal in Nederland niet anders zijn.

Ook spreekt De Jong van 'hyperinflatie in het onderwijsbestel'; leerlingen willen een zo hoog mogelijk opleidingsniveau halen en dat leidt ertoe dat scholieren in een te hoog 'onderwijshokje' zitten. Leerlingen die onderwijs volgen op een te hoog niveau halen het niveau van de opleiding naar beneden. Ouders zouden onterecht hun kinderen willen weghouden bij het vmbo, alleen vanwege de slechte naam die het vmbo heeft. 

'Hoewel veel ouders het vmbo het liefst - onterecht - vermijden, zijn hun kinderen niet opeens slimmer geworden,' schrijft de voorzitter van het LAKS.

© Nationale Onderwijsgids