Staatssecretaris Dekker van Onderwijs neemt het advies van de onderwijsraad over flexibilisering van eindtoetsing ter harte. De bewindsman vroeg de raad in 2015 om een advies uit te brengen over de vraag in hoeverre het wenselijk is om in het primair en voortgezet onderwijs de wettelijke kaders van de eindtoetsing te verruimen. De raad heeft geadviseerd om de kaders niet te verruimen, zo meldt het op haar website.
“De minister en ik zijn met de Onderwijsraad van mening dat er nu geen aanleiding is voor ingrijpende wijzigingen in het onderwijsstelsel”, schrijft de staatssecretaris in een brief aan de Tweede Kamer. “Wel zien we mogelijkheden om het idee van een maatwerkdiploma te benutten door meer zichtbaarheid en erkenning te geven aan maatwerk, ook in het vervolgonderwijs."
Dekker is het met de raad eens om leerlingen niet de mogelijkheid te bieden om vakken op een lager niveau te volgen. “Vooral de consequenties van het volgen van een of meerdere vakken op een lager niveau op de doorstroom naar het vervolgonderwijs vind ik ongewenst”, schrijft hij.
© Nationale Onderwijsgids