Honderden basis- en middelbare scholen hebben tonnen betaald voor hightech-ventilatiesystemen, maar toch zitten de leerlingen lang niet altijd in een fris lokaal. De filters en batterijen blijken niet op tijd vervangen te worden en storingen worden niet opgemerkt of opgelost. Het ontbreekt onderwijsorganisaties meestal aan kennis over het gebruik en beheer van de technische snufjes, waardoor de leerlingen en docenten vaak alsnog in een bedompt lokaal zitten. Dat meldt het Algemeen Dagblad.
Marco van Zandwijk van het landelijk kenniscentrum Ruimte-OK stelt dat scholen niet goed met de ventilatiesystemen uit de voeten kunnen. Het gevolg hiervan is dat sommige oude, tochtige scholen nog frisser zijn dan de moderne gebouwen met alle hightechapparatuur, constateert adviseur Bas Knopper tijdens een onderzoek op ruim veertig scholen. “Als je zo'n gebouw potdicht maakt en de ventilatie niet goed gebruikt, is het CO2-gehalte te hoog”, legt Knopper uit.
In 2009 werden er nog tientallen miljoenen euro's in de verbetering van het binnenklimaat van scholen gestoken. Scholen kregen subsidie voor de aanleg, niet voor de hogere energielasten en het onderhoud van de systemen. In nieuwe schoolgebouwen worden tegenwoordig standaard dergelijke hightech-systemen geplaatst. Volgens Wim Lengkeek van de PO-Raad wordt er hierbij gekozen op basis van geld en niet op kwaliteit. Hierdoor zouden de systemen niet naar behoren werken.
Het ministerie van Onderwijs zegt scholen te helpen bij het maken van een onderhoudsplan en het opstellen van onderhoudscontracten. Daarnaast heeft de installatiesector afgesproken dat monteurs beter worden geschoold in dit type onderhoud.
© Nationale Onderwijsgids