Dagelijks gaan er bijna 1 miljoen jongens en meisjes naar een middelbare school. Niet alleen omdat het volgens de wet moet, maar ook omdat het merendeel van de ouders, docenten, leerlingen, onderwijskundigen en politici ervan overtuigd is dat een goede schoolopleiding leidt tot een goede vervolgopleiding, een goedbetaalde baan en een beter en gelukkiger leven.
Maar wat doen al die leerlingen eigenlijk op school en met wie zijn ze daar? Wat leren ze er wel en wat leren ze er niet? Wat houden al die vakken en profielen eigenlijk in, wie staan daar voor de klas en waarom? Aan welke gevaren en invloeden staan de leerlingen bloot? Onder welk regime of aan de hand van welke methode krijgen ze onderwijs? Wie bedenken dat en met welk doel, wie ziet erop toe dat dat adequaat gebeurt?
Soms zijn de auteurs, zelf docenten, moralistisch en iets vaker nostalgisch, maar doorgaans nuchter; veelal speels, zo nu en dan streng en bestraffend, maar immer vrolijk en helder van toon en inhoud. Zij schuwen de sweeping statements niet, zijn met opzet generaliserend, provocerend, kritisch maar ook zelfkritisch opdat het debat en reacties uitlokt.
Het boek is te bestellen bij uitgeverij Scriptum.
(Dit is een advertorial)