MAASTRICHT (ANP) - Scheidingen hebben niet alleen negatieve effecten op de onderwijsprestaties van de kinderen van gescheiden ouders. Ook hun klasgenoten lijden hieronder. Dat blijkt uit onderzoek van Maastrichts hoogleraar onderwijssociologie Jaap Dronkers en zijn collega's.
De onderzoekers legden gegevens van 15-jarigen uit 25 westerse landen naast elkaar, waaronder Nederland. Uit die data bleek dat kinderen uit scholen met een groot aantal leerlingen uit eenoudergezinnen minder goed presteren. Dat geldt voor 24 van de 25 onderzochte landen, waaronder Nederland.
„Hoe dit precies komt, bleek niet uit ons onderzoek, maar we denken dat als er in een klas veel kinderen met emotionele problemen zitten, ze de andere kinderen in hun klas ook beïnvloeden", aldus Dronkers maandag.
„Bij een scheiding hebben ouders vaak minder aandacht voor hun kinderen en meer voor het oplossen van de problemen die de scheiding met zich meebrengt. Je ziet bijvoorbeeld dat kinderen van gescheiden ouders vaak te laat komen. Als in een klas 5 van de 20 kinderen regelmatig te laat komen, heeft dat ook gevolgen voor de rest van de leerlingen. Dat verstoort het onderwijs- en leerproces", voegde hij eraan toe.