Normal_8503

EINDHOVEN (ANP) - Vwo-scholieren kunnen niet goed rekenen en dat komt doordat de lesstof veel te veel gericht is op de antwoorden in plaats van het 'waarom' van rekensommen. Dat concludeert wiskundige Irene van Stiphout. Ze promoveert woensdag op haar onderzoek hierover aan de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e).

„Algebra zou moeten gaan om het grotere plaatje. Antwoord op de vraag 'waarom krijg je een bepaalde uitkomst' zou belangrijker moeten zijn dan slechts het goede antwoord geven", aldus Van Stiphout dinsdag. Daar wordt volgens haar in de schoolboeken niet genoeg aandacht aan gegeven. „Er is geen goede verbinding tussen de concrete problemen en formele wiskunde."

Onder meer rekenen met breuken, wortels en negatieve getallen, haakjes wegwerken en vergelijkingen oplossen en herleiden is moeilijk voor vwo-leerlingen, concludeert de onderzoekster. Zelfs voor scholieren die eindexamen doen, is het lastig. Dat gebrek aan inzicht wreekt zich volgens haar in de vervolgstudie. „Algebra is in veel studies op het hoger onderwijs erg belangrijk. Hogescholen en universiteiten constateren al jaren dat scholieren moeite hebben met deze basisvaardigheden."

Van Stiphout deed 4,5 jaar onderzoek naar de vooruitgang van de kennis van algebra van vwo-leerlingen tussen de tweede en de zesde klas. Ruim duizend vwo'ers van zes verschillende middelbare scholen werkten mee.