Kunskapsskolan, het Zweedse onderwijsconcept waarbij leerlingen zelf hun lesrooster en leerdoelen samenstellen, heeft ook ons land bereikt. Er zijn inmiddels 24 scholen die het concept hebben omarmd. De zelfstandigheid van leerlingen op deze kennisschool en het vele persoonlijke contact met de docenten wordt als groot voordeel gezien, samen met het onderwijs dat op verschillende niveaus wordt gegeven. Dat meldt NOS.
Een dag onderwijs volgens het principe van Kunskapsskolan begint met een teamvergadering waarin scholieren en wijzigingen in het lesrooster worden besproken. Daarna bespreekt elke leerling een kwartier lang met zijn of haar coach welke doelen er zijn behaald en hoe het rooster er voor de komende week eruit moet zien. Zowel leerlingen als leerkrachten vinden deze manier van persoonlijk contact erg prettig, vooral omdat er echt tijd en aandacht is voor ieder kind.
Ook het eigen tempo en het volgen van vakken op hun eigen niveau wordt door de meeste scholieren als positief ervaren. Omdat niet alle vakken op hetzelfde niveau worden gevolgd, zien de leerlingen veel uitdaging en motivatie om zich steeds hogerop te werken. De werkhouding wordt daardoor bovendien actiever. Scholen zouden graag zien dat leerlingen ook examen kunnen doen op verschillende niveaus, zowel hoger als lager, zodat zij uiteindelijk een diploma op maat behalen.
Staatssecretaris Dekker ziet dat laatste echter niet meteen zitten, omdat hij bang is dat dan de waarde van het diploma achteruitgaat. Het ministerie van Onderwijs is wel van plan te kijken naar mogelijke regelingen voor scholieren die uitblinken in specifiek alfa- of juist bètavakken.
Het enige nadeel van Kunskapsskolan zou de commerciële achtergrond zijn, waarbij geld verdienen nog steeds op de eerste plaats lijkt te staan. Omdat het dankzij een nieuwe wet van Dekker binnenkort makkelijker wordt om scholen in Nederland op te richten, wordt er gevreesd dat het Zweedse bedrijf in Nederland flink aan de deur zal kloppen. Kunskapsskolan Nederland laat echter weten dat dit niet het hoofddoel is, net zo min als het verdienen van zo veel mogelijk geld.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids