Normal_9140

HENGELO - Twee middelbare scholen in Hengelo onderzoeken de komende maanden of burgers water besparen en water schoonhouden. Dit in opdracht van de gemeente. Vrijdag 27 januari en donderdag 2 februari overhandigt wethouder Janneke Oude Alink de opdracht officieel aan respectievelijk het Bataafs Lyceum en het Montessori College Twente.

Iedereen is verantwoordelijk voor het water in de stad. Gemeente Hengelo weet dat het gedrag van de inwoners van Hengelo allesbepalend is als het gaat om het schoonhouden en zuinig omgaan met water. Daarom communiceert de gemeente op verschillende manieren met burgers over deze onderwerpen. Toch denkt gemeente Hengelo dat nog maar weinig burgers echt bezig zijn met het besparen en/of schoonhouden van water. Daarom roept de gemeente de hulp in van leerlingen van het voortgezet onderwijs en vraagt hun dit probleem te onderzoeken en te komen met acties, oplossingen en advies.

WET
De gemeenten Enschede, Hengelo en Almelo en het waterschap Regge en Dinkel hebben hun krachten gebundeld in WET, het samenwerkingsverband Water Energie Twente. Met aansprekende activiteiten vanuit de thema's water en energie willen ze de mensen bewust maken van de rol die ze zelf kunnen vervullen voor een prettige, duurzame leefomgeving. De activiteiten zijn afgestemd op verschillende doelgroepen en variëren van klein, de verwarming eens een dag een graadje lager zetten, tot groot zoals een echt onderzoeksproject voor middelbare scholieren. Kortom: op vele manieren kan een ieder zich inzetten.

Scholen voor Duurzaamheid
Binnen WET wordt jongeren in het voortgezet onderwijs het lesprogramma Scholen voor Duurzaamheid (SvD) aangeboden. SvD werkt met echte opdrachten van echte opdrachtgevers en slaat daarmee een brug tussen jongeren en de maatschappij. De opdrachten hebben te maken met duurzaamheid en zijn gericht op onderwerpen als: waterbeheer, ruimtelijke ordening, klimaat, energie, duurzaam ondernemen, afval, duurzaam bouwen, mobiliteit en bodembeheer.

De leerlingen vinden de antwoorden op de opdrachtvraag niet in een boek. Ze moeten zelf op onderzoek uitgaan. Ze raadplegen bronnen en gaan in gesprek met experts. De leerlingen sluiten het project af met een presentatie van de resultaten en aanbevelingen aan de opdrachtgever, de experts, wethouder en andere belangstellenden.

© Nationale Onderwijsgids