MAASTRICHT - Op 15 maart wordt een groep van dertig vwo-scholieren geconfronteerd met een ontzield lichaam op het terrein van de Universiteit Maastricht. Aan hen de taak om de fictieve moord op te lossen. Op deze unieke manier maken leerlingen kennis met de bèta-opleidingen van de Universiteit Maastricht in een tweedaags programma onder de titel ‘Dossier 043'.

Ongeveer dertig deelnemers uit het hele land hebben zich aangemeld: allemaal 5 en 6 vwo-scholieren met interesse in een bètastudie. De leerlingen gaan in vier groepen twee dagen aan de slag om de moordzaak op te lossen. Zij zullen hiervoor clues verzamelen bij de verschillende bèta-opleidingen in Maastricht: Psychologie, Kennistechnologie, Econometrics and Operations Research, Biomedische wetenschappen en Maastricht Science Programme.

De deelnemers bouwen gedurende de twee dagen een dossier op met informatie die ze bij de opleidingen en op verschillende locaties in de stad verzamelen. Zo gaan ze naar de psychologie-faculteit voor een line-up en een test met de geheugendetector. Bij de opleiding Biomedische Wetenschappen analyseren ze DNA en vingerafdrukken.

Bij het Maastricht Science Programme doen ze een sporenanalyse. Tenslotte leren ze op basis van de Sherlock Holmes argumentatie (kennistechnologie) te beredeneren wie de moord heeft gepleegd. Aan het einde van de tweede dag geven alle groepjes een korte presentatie waarin zij de verdachte aanwijzen. Op basis van argumentatie en creativiteit zal één groepje als winnaar uit de bus komen. Uiteindelijk wordt de ware toedracht onthuld met een gefilmde reconstructie.

© Nationale Onderwijsgids/ Martijn van Noppen