De ANWB wil dat gemeenten meer werk maken van de veiligheid van fietsers. "Verkeersveiligheid is in de vergetelheid geraakt. We merken onvoldoende urgentie in de gemeenteraden. Het is tijd voor een wake-upcall", zegt ANWB-directeur Frits van Bruggen in het AD. Dit meldt ANP.
Hij reageert op een onderzoek onder ruim 22.000 ANWB-leden waaruit blijkt dat 27 procent van de achterban zich onveilig voelt op de fiets. In Amsterdam is dat zelfs 44 procent. "Ik vind dat hoog", zegt Van Bruggen, die onder meer pleit voor beperkende maatregelen voor auto's.
"We moeten per stad en dorp bekijken of er 30 kilometerzones bij moeten komen", zegt hij. ,,Daar is niet iedere autobezitter blij mee. Daar krijgen we ook discussie over. Maar het gaat niet om autootje pesten of fietsen pesten, het gaat om de veiligheid", zegt de ANWB-directeur wiens dochter ernstig hersenletsel opliep na een fietsongeluk.
Het aantal geregistreerde verkeersongelukken waarbij scholieren tot 18 jaar bij betrokken zijn, is de afgelopen drie jaar met 18 procent toegenomen, bleek in september vorig jaar. Vooral in de eerste weken van het schooljaar vinden er twee keer zoveel ongevallen plaats in het verkeer onder brugklassers. Behalve dat de scholieren de nieuwe route en dus ook de gevaren op de weg niet kennen hebben ze vaak weinig ervaring in het verkeer. Daarnaast hebben zij hun impulsen nog niet goed onder controle en zien daardoor weinig risico’s. Ook het groeiende gebruik van de smartphone op de fiets is een oorzaak.