Onderwijskundige Bjorn Wansink van de Universiteit Utrecht doet onderzoek naar hoe je controversiële onderwerp bespreekbaar maakt op school. Bijvoorbeeld de discussie over Zwarte Piet. Samen met zijn collega’s David van Alten en Saro Lazano Parra, die tevens docent zijn op een middelbare school, maakte Wansink een lespakket over Zwarte Piet waarin de verschillende perspectieven uit de discussie aan bod komen. Dit meldt Universiteit Utrecht.
Uit het onderzoek van Wansink blijkt dat het moeilijker is om van standpunt te veranderen naarmate je je meer identificeert met het thema. Het verbaast de onderwijskundige dan ook niet dat het voor jongeren makkelijker is om een ander standpunt in te nemen in de pietendiscussie dan docenten. “Jongeren voelen zich minder emotioneel betrokken bij de traditie van Zwarte Piet. Bij ouderen voelt het alsof een deel van hun identiteit wordt geschaad als de traditie die ze jarenlang gevolg hebben anders wordt”, legt Wansink uit.
Maar ook onder jongeren kan het onderwerp Zwarte Piet tot verhitte discussies leiden. Daarom heeft hij met zijn collega’s de lessenserie gemaakt. De serie biedt docenten handvatten hoe ze het onderwerp bespreekbaar kunnen maken. Het pakket is geschikt voor zowel de vakken Maatschappijleer als Geschiedenis. Meer informatie op www.uu.nl.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids