De leerlingen uit groep 1 en 2 zagen veel troep langs het fietspad liggen. Ze presenteerden daarom een draagbare prullenbak die je aan een halsketting kunt dragen. Afval kan daardoor onderweg altijd tijdelijk worden opgeborgen. De leerlingen uit groep 3, 4 en 5 kwamen met het idee om een pratende prullenbak langs het fietspad te plaatsen, die fietsers vertelt om hun afval op te ruimen. De leerlingen in groep 6, 7 en 8 opperden het idee van statiegeld op kleine flesjes en blikjes, net zoals in Duitsland.
Het
Kubusonderwijs ontstond in 2012 als basisschoolvariant van het Technasium. Dit type onderwijs werd ontwikkeld aan de NHL Stenden Hogeschool in Leeuwarden, samen met diverse andere hogescholen en onderwijskundigen.
Basisscholen moeten vanaf 2020 wetenschap en techniek in hun lespakket hebben. Het Kubusonderwijs heeft dat al, zegt Elise Boltjes, initiator van het Kubusonderwijs. "Kinderen moeten nieuwsgierig worden, vragen stellen en antwoorden vinden. Het sprankelende en creatieve moet terug in de klas. De leraar vraagt en het kind legt uit."
Door: Nationale Onderwijsgids