Op 18 juni verzorgde het Wetenschapsknooppunt EUR het laatste van vijf Lustrumcolleges over ‘de vrijgevigheid van mensen, of zijn ze misschien toch gierig?’. In totaal volgden meer dan 650 kinderen deze bijzondere colleges, in het kader van 105-jarig bestaan van onze universiteit. Naast deze Lustrumcolleges biedt het Wetenschapsknooppunt een breed pakket aan lesprogramma’s en –materiaal voor de bovenbouw van het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Het afgelopen schooljaar namen 4.090 leerlingen uit de regio deel aan een van deze programma’s. Dit meldt de Erasmus University Rotterdam.
NOG
Ruim vierduizend scholieren in contact met wetenschap
-Het Wetenschapsknooppunt EUR brengt wetenschap naar de klas. In oriënterende en verrijkende lesmodules voor leerlingen tussen 8 en 15 jaar en hun leerkrachten wordt wetenschappelijk denken tastbaar gemaakt. Het Wetenschapsknooppunt EUR is expert op het gebied van onderzoekend leren voor plusklassen en individuele hoogbegaafde leerlingen. Het Wetenschapsknooppunt EUR begeleidt ook (aankomende) leerkrachten om onderzoekend leren mogelijk te maken in de klas. Sinds de start in 2010 heeft het Wetenschapsknooppunt ruim 15.000 leerlingen en hun docenten bediend.
Het Wetenschapsknooppunt gaat daarbij uit van de didactiek van het onderzoekend leren. Leerlingen worden daarbij gestimuleerd om zelf actief kennis te vergaren, door vragen te stellen, door onderzoek te doen en zo tot oplossingen te komen. Het accent ligt dus, naast het opdoen van kennis, op het aanleren van onderzoeksvaardigheden en het ontwikkelen van een onderzoekende houding. Ook worden de leerkrachten niet vergeten. Om hun leerlingen te kunnen begeleiden en leerkrachten verder te ontwikkelen biedt het Wetenschapsknoopunt ook diverse workshops, bijvoorbeeld als invulling voor een studiedag.
Bijzonder was een cadeau aan de stad, vier Lustrumcolleges voor het basisonderwijs en een voor het voortgezet onderwijs. In totaal volgden meer dan 650 kinderen deze colleges waarin thema’s als de hebberigheid/vrijgevigheid van mensen, de (on)gezonde leefomgeving, nieuwe media, effecten van reclame en het inzetten van afval als grondstof aan bod zijn gekomen. Geheel volgens de onderzoekscyclus werd er een lessenserie gevolgd met een les door de eigen leerkracht op school, een college op de universiteit en een afsluitende les weer door de eigen leerkracht. Een bijzonder drieluik waarin de leerlingen kennis maken met onderzoekend leren.
Dit jaar zijn ook de ouders niet vergeten. Wat betekent het voor ouders om een meer- of hoogbegaafd kind te hebben? Om deze ouders te bereiken hebben is de eerste inspiratieavond voor ouders georganiseerd.
Door: Nationale Onderwijsgids