Logo_logo_laks

Gisteren concludeerde PostNL dat van twaalf scholen de examens zijn vertraagd en in enkele gevallen zelfs zijn kwijtgeraakt. Scholierenbond LAKS vreest ervoor dat leerlingen flink benadeeld worden door  deze vermissing. Voorzitter Nienke Luijckx: "Examenkandidaten hebben een buitengewoon moeilijk examenjaar achter de rug. Ze hebben zich ondanks alle wisselende maatregelen toch weten te motiveren om examens te doen. Volledig buiten hun macht om zijn er nu grote fouten gemaakt, laten we bij het zoeken van een oplossing leerlingen hier buiten laten." Dit meldt het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS).

Het LAKS vraagt aan het ministerie om zo snel mogelijk duidelijkheid te geven aan de benadeelde leerlingen. Luijckx: "Er zitten nu 200.000 examenkandidaten in spanning of het hun school betreft waar examens zijn vertraag of kwijtgeraakt. Het minste dat we momenteel kunnen doen is publiekelijk aangeven welke leerlingen morgen helaas niet hun uitslag krijgen.” In het omgaan met de kwijtgeraakte examens deinst de scholierenclub terug voor een scenario waarin leerlingen een herexamen moeten doen.
 

'Examen opnieuw geen optie'

 
De scholierenbond vraagt daarom ook dat er actief gekeken wordt naar oplossingen voor de gedupeerde scholieren die het maken van een herexamen voorkomen. “We hebben leerlingen examens laten maken na een moeilijke tijd en er bereiken ons al signalen van scholen die leerlingen vragen sowieso een herexamen te maken. Na een heel ingewikkeld jaar zijn ze met een paar extra maatregelen net aan klaar om de examens te maken. Deze extra belasting en kostbare tijdsinvestering buiten hun schuld kunnen zij er niet bij hebben. Hen simpelweg vragen het examen volledig opnieuw te doen kan niet de oplossing zijn” , aldus Luijckx.
 

Onconventioneel denken

 
Tussen het tweede en derde tijdvak zit nog minder tijd voor de tweede correctie. “Een leerling moet er op kunnen vertrouwen dat er op een verantwoorde wijze wordt omgegaan met het examen, zowel door de school maar zeker door het vervoersbedrijf. Laten we hier voor de andere tijdvakken extra oog voor houden. We moeten dan ook zeker kijken hoe zoiets in de toekomst voorkomen kan worden. Voor nu leven we vooral mee met de leerlingen in onzekerheid en de leerlingen die al slecht nieuws hebben gekregen. We roepen alle betrokken organisaties op om alles op alles te zetten en onconventioneel te denken om deze leerlingen te helpen”, pleit Luijckx.
 
Door: Nationale Onderwijsgids