‘‘Kan het grind van het dak? En die tegels? Hoeveel kan het dak dragen? Meneer, mag er wat hangen aan die groene platen? En klimop op de groene liggers onder die ramen, dan?’’ Zo’n zeventig leerlingen van het Dr. Nassau College Quintus bezochten vorige week het stadhuis om kennis op te doen voor de opdracht die de gemeente hun school gegeven had: geef een advies met voorstellen en kom met een maquette of foto-ontwerp hoe het stadhuis ‘natuurlijker’ gemaakt kan worden. Hoe kan de biodiversiteit, (kleine) dieren, planten en micro-organismen, op en rond het gebouw ondersteunt en vergroot worden? De leerlingen van het eerste jaar atheneum en gymnasium gaan de opdracht in groepjes van vier uitwerken voor hun vak Onderzoek & Ontwerp. Dat meldt de gemeente Assen.
De leerlingen hebben een heus programma van eisen meegekregen. Zo moeten hun voorstellen realistisch en toepasbaar zijn. Zij moeten rekening houden dat het stadhuis zonnepanelen heeft, en de ruimte die de koelinstallatie op het dak inneemt. Ramen en deuren dienen vrij gehouden te worden. En nestkastjes ophangen is mooi maar gierzwaluwen en vleermuizen komen alleen, als ook voedsel in de buurt is.
Biodiversiteit
Met de voorstellen van de leerlingen snijdt ‘het mes’ aan twee kanten. ‘’Leerlingen houden zich bezig met reële maatschappelijke vraagstukken en behoeften. Ze leren de maatschappij kennen en oefenen met samenwerken en presenteren’’, zegt docent Henk Jonkers van het Dr. Nassau college. Daarnaast krijgen wij als opdrachtgever achttien serieuze adviezen die bij uitvoering de biodiversiteit vergroot en anderen kan inspireren om ook natuur-inclusief te bouwen.
Door: Nationale Onderwijsgids
Beeld: Gemeente Assen