De Nationale Voorleeswedstrijd is de op een na grootste leesbevorderingscampagne van Nederland en bestaat maar liefst 30 jaar. Ook dit jaar is er weer ontzettend veel voorleestalent. Afgelopen woensdag is Fedde Ebbing uit Kollumerzwaag verkozen tot De Nationale Voorleeskampioen van 2024. Maar de voorleeswedstrijd kent nog meer winnaars! Naast De Nationale Voorleeswedstrijd, een campagne van Stichting Lezen voor leerlingen in het basisonderwijs, organiseert de stichting ook een voorleeswedstrijd voor brugklassers en pabostudenten. Dat meldt Stichting Lezen.
In lokale en regionale voorrondes en provinciale finales, georganiseerd door de Bibliotheken en de Provinciale Ondersteuningsinstellingen (POI), zijn de afgelopen maanden de beste voorlezers geselecteerd voor een plek in de landelijke finales. Met de voorleeswedstrijden laat Stichting Lezen zien dat lezen niet alleen belangrijk, maar ook heel leuk is.
Pabostudenten
Voor pabostudenten is het belangrijk om tijd en aandacht te besteden aan jeugdliteratuur en voorleesvaardigheden. Een pabostudent die zelf plezier heeft in voorlezen en het boekenaanbod kent, is later van onschatbare waarde voor zijn of haar leerlingen.
Op woensdagavond 5 juni 2024 gaan in totaal twaalf pabostudenten de strijd aan in de landelijke finale in Het Huis Utrecht. Een vakjury bepaalt wie zich een jaar lang Pabo Voorleeskampioen 2024 mag noemen.
De landelijke finalisten Pabo Voorleeswedstrijd zijn:
- Thijs Jagt – Pabo NHL Stenden Assen
- Karst Jan Iedema – Pabo NHL Stenden Groningen
- Maud Fennema – Pabo NHL Stenden Leeuwarden
- Lotte Verhoef – Christelijke Hogeschool Ede
- Kimberley Dargel – Windesheim Almere
- Melissa Hilgers – Fontys Venlo
- Denise Meulenbroeks – Hogeschool de Kempel-Helmond
- Dorien Hartman – Saxion Hogeschool Enschede
- Bas Piet – Hogeschool van Amsterdam
- Puk van der Eijk – Pabo Marnix Academie Utrecht
- Manon Arkesteijn – Pabo HZ Vlissingen
- Pien van der Linden – Hogeschool InHolland Dordrecht
De wedstrijd wordt beoordeeld door een vakkundige jury, waarin Hubert Slings (directeur Entoen.nu), Henna Goudzand Nahar (auteur) en Magda Pattiiha (Leraar van het Jaar 2023/2024) zitting hebben. De presentatie van deze spannende finale ligt in handen van Elten Kiene.
Voorleeswedstrijd voor de brugklas
Read2Me! is dé voorleeswedstrijd voor de brugklas. Afgelopen maanden hebben middelbare scholieren van in totaal bijna 1.300 brugklassen van verschillende scholen het tegen elkaar opgenomen tijdens lokale, regionale en provinciale voorrondes. Elf provinciale voorleeskampioenen zijn er overgebleven, zij gaan op zaterdagmiddag 1 juni 2024 de strijd aan in de landelijke finale in Podium Hoge Woerd in De Meern (Utrecht). De jury bepaalt wie zich een jaar lang Brugklas Voorleeskampioen Read2Me! 2024 mag noemen.
De landelijke finalisten Read2Me! zijn:
- Amira Oustou – Christelijke Scholengemeenschap Dingstede, Meppel
- Cleo Buirs – Regionale Scholengemeenschap Ter Apel
- Noore Schuurman – Christelijke Scholengemeenschap Liudger, Drachten
- Anna Groen – Liemers College Didam
- Rayen Saba –Porteum, Lelystad
- Geyria Barut – Eijkhagen College, Landgraaf
- Bo Bosters – Rodenborch College, Den Bosch
- Claire van Ham – Het Noordik Lyceum, Almelo
- Fay Captijn – Eerste Christelijk Lyceum (ECL), Haarlem
- Shivaya Jairam – Academie 10, Utrecht
- Caro Nikijuluw – Christelijke Scholengemeenschap Walcheren (CSW) van de Perre, Middelburg
- Dounia Chemlali – Groene Hart Lyceum, Alphen aan den Rijn
De wedstrijd wordt beoordeeld door een vakkundige jury, waarin Anna Woltz (auteur), Klaas Gravesteijn (Directeur VOB) en Paula Heegers (paulaleest op Instagram) zitting hebben. De presentatie van deze spannende finale ligt ook in handen van Elten Kiene.
Leesfrequentie neemt af
Uit onderzoek weten we dat voorlezen en vrij lezen de taalontwikkeling van kinderen stimuleert. Echter, naarmate kinderen ouder worden, neemt hun plezier in lezen (en daarmee ook hun leesfrequentie) af. Waar in de bovenbouw van de basisschool 82 procent van de kinderen lezen (heel erg) leuk vindt, geldt dit in het voortgezet onderwijs voor nog maar 51 procent van de leerlingen. Zeker aan het einde van de basisschool, wanneer voorlezen niet meer vanzelfsprekend is en lezen aan populariteit begint in te boeten, is het dus belangrijk om kinderen, brugklassers én toekomstige leerkrachten het genot van lezen en voorlezen bij te brengen. De verschillende voorleeswedstrijden zijn nodig om te voorkomen dat kinderen en jongeren minder gaan lezen.
Door: Nationale Onderwijsgids