Normal_female-student-standing-in-city-looking-at-mobile-2023-11-27-04-49-43-utc

Een middelbare school heeft besloten om na de zomervakantie mobiele telefoons te verbieden, een beslissing die zowel bij leerlingen als ouders niet goed ontvangen is. De directie is echter vastbesloten en moedigt het gebruik van ouderwetse, papieren agenda's aan. Dit meldt het AD.

 

 

Het Hoeksch Lyceum in Oud-Beijerland heeft onlangs aangekondigd dat mobiele telefoons niet meer toegestaan zijn op school, een besluit dat veel reacties opriep, vooral onder de studenten. Julia, een 17-jarige leerling, uitte haar frustratie over het verbod, vooral tijdens de pauzes waarin zij en haar medeleerlingen graag even ontspannen door muziek te luisteren of sociale media te checken. Veel ouders delen deze zorg, vragend hoe zij hun kinderen kunnen bereiken in noodsituaties als telefoons niet toegestaan zijn op school.

Reactie van de schoolleiding

Remko Zebel, de rector van het Hoeksch Lyceum, erkent de uitdagingen maar benadrukt de negatieve aspecten van constante bereikbaarheid en afleiding door smartphones. Hij gelooft dat het verbod leerlingen zal helpen zich beter te concentreren en meer betrokken te zijn bij elkaar. Het schoolbestuur, onder leiding van Ad Keller, is van plan om de eerste weken van het nieuwe schooljaar extra aandacht te besteden aan deze nieuwe regels, om zo de overgang te vergemakkelijken.

Alternatieven en ondersteuning

Het lyceum belooft alternatieve activiteiten zoals tafeltennis en voetbal tijdens pauzes om de interactie en het fysieke spel onder studenten te bevorderen. Keller reflecteert nostalgisch op de jaren 90, een tijdperk zonder de alomtegenwoordigheid van mobiele telefoons, als een model voor meer directe sociale interactie.

Landelijke tendens en toekomstvisie

Deze stap van het Hoeksch Lyceum sluit aan bij een landelijke trend waarbij mobiele telefoons uit klaslokalen worden geweerd om de concentratie en sociale interactie onder studenten te verbeteren. Hoewel dit beleid controversieel is, is het een poging van de schoolleiding om de educatieve omgeving te verbeteren door de afleiding die mobiele telefoons kunnen veroorzaken te minimaliseren.

Door: Nationale Onderwijsgids / Fleur Zomer