Steeds meer leerlingen en studenten beheersen basisvaardigheden als taal en rekenen onvoldoende om uiteindelijk zelfstandig te kunnen functioneren. Dat is zorgwekkend, maar tegelijkertijd wordt het begrip datageletterdheid naar aanloop van International Literacy Day op 8 september vaak onderbelicht. Terwijl de maatschappij steeds meer leunt op technologische vooruitgang, moet er ook gezorgd worden dat de jongere generatie klaar is voor de arbeidsmarkt van vandaag. Daarom pleit SAS, marktleider in AI en analytics, voor een verbetering van (data)geletterdheid in Nederland. Dat meldt SAS.
“Hoewel nieuwe technologische ontwikkelingen, zoals GenAI, het leven makkelijker kunnen maken, vereisen ze aan de andere kant kennis en begrip van data en AI om effectief ingezet te worden. Data literacy, het vermogen om informatie uit data te begrijpen en te gebruiken, wordt steeds belangrijker in onze samenleving. Als de toekomstige beroepsbevolking niet beschikt over de juiste basisvaardigheden op het gebied van data en AI, zullen we een stagnatie zien in het aantal innovaties van Nederlandse bodem” zegt Phaedra Kortekaas, managing director van SAS Benelux.
Niveau van lezen, schrijven en wiskundige vaardigheden
Ook al lijkt International Literacy Day eerder bestemd voor landen waar nog steeds een groot deel van de burgers niet kan lezen en schrijven, wordt deze dag ook steeds belangrijker voor Nederland. De laatste internationale uit 2022 laat zien dat het niveau van lezen, schrijven en wiskundige vaardigheden al jaren onder druk staat, als het al niet daalt. Voornamelijk de dalende trend van de wiskundeprestaties is problematisch gezien de wereld steeds technologischer gedreven wordt.
Technisch profiel
Bovendien blijkt uit cijfers van Techniekpact dat het aantal vmbo-, havo- en vwo-leerlingen dat kiest voor een technisch profiel de afgelopen jaren is gedaald, dan wel stabiel is gebleven. Dat is een probleem gezien het feit dat Nederland kampt met een ernstig tekort aan technisch geschoolde professionals en de overheid streeft naar meer dan 1 miljoen ICT-geschoolden tegen 2030. Zonder een sterke basis in datageletterdheid is dat doel moeilijk te bereiken.
Technische vakken aantrekkelijker maken
De specifieke oproep van SAS is om scholen, universiteiten en de politiek aan te moedigen om technische vakken aantrekkelijker te maken. Kennis van analytics en AI zou net zo verplicht moeten zijn als wiskunde. Daarnaast is het belangrijk dat vrouwelijke rolmodellen binnen de technische sector meer zichtbaarheid krijgen. Dit helpt om de sector aantrekkelijker en toegankelijker te maken voor jonge meiden, zodat zij sneller voor een technisch profiel en studie kiezen. Dit zorgt uiteindelijk voor een meer diverse en goedopgeleide toekomstige beroepsbevolking, wat ten goede komt van innovatie.
“Een hoge mate van datageletterdheid binnen een organisatie houdt in dat werknemers data begrijpen, waardoor ze datagedreven kunnen werken en sneller beslissingen kunnen nemen. Datageletterdheid leidt dus tot betere besluitvorming en bevordert daarnaast innovatie. Ook is het cruciaal voor het aanpakken van grote maatschappelijke uitdagingen. Of het nu gaat om het voorspellen van overstromingen, het verbeteren van de gezondheidszorg, het optimaliseren van gewasproductie of het verminderen van voedselverspilling: data speelt een sleutelrol. Het vermogen om data te begrijpen en toe te passen, is dan ook echt een voorwaarde. Juist daarom moet er veel meer aandacht komen voor datageletterdheid in het onderwijs, de politiek en het bedrijfsleven” aldus Kortekaas.
Door: Nationale Onderwijsgids