Normal_7811

AMSTERDAM (Novum) - De Kinderboekenweek heeft dit jaar minder opgeleverd dan vorig jaar. Vergeleken met 2010 was sprake van een omzetdaling in kinderboeken van bijna tien procent. Dat maakte de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) dinsdag bekend.

Vorig jaar steeg de omzet tijdens de tiendaagse kinderboekencampagne nog met bijna vijf procent vergeleken met 2009. Zoals gebruikelijk gaf de campagne wel een impuls aan de algemene boekenomzet van de afgelopen weken. In de eerste week kwam deze met 11,5 miljoen euro voor de eerste keer in maanden boven de tien miljoen euro uit.

CPNB meldde op basis van het onderzoek van Gft Retail and Technology ook dat ruim een derde van de verkochte boeken van 5 tot 15 oktober een kinderboek was. Het thema van dit jaar was Superhelden. Wie het kinderboekenweekgeschenk voor volgend jaar schrijft, en wat het thema van die 58e editie is, maakt de CPNB volgende week bekend.