ERMELO - Overstromende rivieren, oeverafslag, dijkdoorbraken en nieuwe natuur: nieuwsgierige kinderen van de basisschool ontdekten zelf hoe het werkt en wat je eraan kan doen. Dat deden ze door deze processen na te bootsen in een eigengemaakte zandbak in de klas. Dat meldt de Universiteit Utrecht.
"Kinderen die hun eigen les maken zijn zo gemotiveerd om meer te leren dat ze zich door geen dijk meer laten tegenhouden!", stelt techniekleerkracht Karola de Vries vast.
Ze laat daarbij gangbare lesmethoden los en laat kinderen wetenschappelijke onderzoeksmethoden volgen. Door deze nieuwe aanpak komt talentontwikkeling bij kinderen in een stroomversnelling.
Kinderen bouwen eigen laboratorium
Het rivierkundig laboratorium op basisschool De Klokbeker in Ermelo is ontworpen en gebouwd door de kinderen van groepen 4 tot en met 8 onder begeleiding van juf Karola de Vries, een ouder en aardwetenschappers van de Universiteit Utrecht.
Ondertussen bekeken ze met Google Earth en Google Maps diverse rivieren en delta's om op interessante vragen te komen. Deze vragen beantwoordden ze daarna zelf met gedegen onderzoek in het eigen laboratorium, uitgerust met een vijverpomp, tuinslang en webcam.
"Op de universiteit ontwikkelen we nieuwe kennis en nieuwe vragen op dezelfde manier", stelt aardwetenschapper Maarten Kleinhans.
Wetenschap is kinderspel
Het onderzoekend leren van de kinderen verliep volgens een procedure die wetenschappers ook hanteren en mensen feitelijk al sinds de oudheid hanteren. Na het stellen van een vraag wordt een voorlopig antwoord geformuleerd en dit wordt vervolgens getest in een experiment. Daarbij ontstaat niet alleen nieuwe kennis, maar ook nieuwe vragen voor verder onderzoek.
De resultaten worden gepresenteerd in presentaties en op posters aan andere kinderen en aan de ouders op een wetenschappelijk symposium. "Alle kinderen kunnen dit, maar we dagen ze onvoldoende uit. Daardoor ontwikkelen ze hun talenten maar beperkt." Dit stelt onderwijsonderzoeker Hanno van Keulen.
Jonge start voor kenniseconomie van morgen
Kinderen zijn zeer gemotiveerd om met hun eigen onderzoek hun eigen nieuwsgierigheid te bevredigen, waardoor ze veel meer leren. "Je ziet ze vragen stellen en de wereld beter leren begrijpen en daar taal bij ontwikkelen", stelt Mirjam Bastings, ook onderwijsonderzoeker.
Door kinderen zo vroeg met de wetenschappelijke methode kennis te laten maken, worden ze kritischer en krijgen ze veel beter zicht op de werking en waarden van wetenschap voor de samenleving. Daarnaast wordt de belangstelling gewekt voor latere beroepen in wetenschap en techniek.
Klik hier voor meer informatie.
Bekijk een item van het Jeugdjournaal over het laboratorium op de Klokbeker op de voorpagina van de Nationale Onderwijsgids.