Normal_8661

UTRECHT - In China is de ongelijkheid in de kwaliteit van onderwijs tussen stad en platteland schrijnend. Dit ondanks het feit dat ook China het internationale VN-verdrag voor de Economische, Sociale en Culturele Rechten (Esocul-verdrag) heeft geratificeerd.

In zijn proefschrift Political Economy of Right to Education in Rural China: Unpacking the Black Box of State gaat Yanquing Hong in op de oorzaken voor die ongelijkheid. Yanquing Hong promoveerde donderdag aan de Universiteit Utrecht.

De interne economische en financiële organisatie in China is een van de belangrijkste oorzaken dat maatregelen nog onvoldoende worden doorgevoerd. In dit verband wordt ook aandacht besteed aan de effectiviteit van de internationale mensenrechtenmechanismen van de Verenigde Naties in de aanpak van structurele problemen in lidstaten.

Effectiviteit beleidsmaatregelen ondermijnd
Uit het promotieonderzoek van Hong blijkt dat meerdere institutionele kenmerken van de Chinese staat de effectiviteit van beleidsmaatregelen ernstig ondermijnen. Dit toont hij aan door middel van een analyse van de openbare financiën van drie gemeenten in de provincie Fujian waar Hong veldonderzoek heeft verricht.

Meer specifiek gaat het hier om twee binnenstatelijke processen die onder de loep zijn genomen.

© Nationale Onderwijsgids