Normal_9232

DEN HAAG - Op 31 januari stuurde minister van Bijsterveldt het wetsvoorstel 'Toetsing in het primair onderwijs' naar de Tweede Kamer. Dit voorstel is mede door de lobby van de PO-Raad op een aantal belangrijke onderdelen gewijzigd ten opzichte van het ontwerpwetsvoorstel dat vorig jaar maart werd gepresenteerd. Toch heeft de PO-Raad nog een aantal kanttekeningen bij het wetsvoorstel.

In reactie op het wetsvoorstel zal de PO-Raad de volgende punten onder de aandacht van de minister en de Tweede Kamerleden brengen:

  • Tempo invoering eindtoets
  • Toegevoegde waarde
  • Meten van tussentijdse vorderingen referentieniveaus
  • Koppeling resultaten eindtoets aan leerlinggegevens

De PO-Raad vindt het beoogde tempo van invoering van de centrale eindtoets in het reguliere basisonderwijs te snel (schooljaar 2012/2013). Scholen voor primair en voortgezet onderwijs hebben onvoldoende tijd om te anticiperen op de nieuwe situatie.

Ook de manier waarop in de toelichting op de wet wordt vooruitgelopen op het gebruik van een mogelijke maat voor het in kaart brengen van toegevoegde waarde/leerwinst baart de PO-raad zorgen. Er lijkt nog geen eenduidig beleid te zijn wat de invulling hiervan betreft.

Vervolgens vindt de PO-Raad dat er nog steeds te weinig aandacht uit gaat naar het creëren van tussentijdse meetmomenten om te bepalen hoever de leerling gevorderd is in relatie tot de verschillende referentieniveaus. Wanneer dit pas in groep 8 wordt beoordeeld, is het te laat om de leerling die op een of meerdere niveaus tekortschiet bij te sturen.

Tot slot zou de PO-Raad graag zien dat leerlinggegevens en de resultaten van de betreffende leerling op de eindtoets beter aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Een automatisch gestuurd leerlingadministratiesysteem zorgt ervoor dat de prestaties van leerlingen beter in kaart kunnen worden gebracht en in de gaten worden gehouden.

© Nationale Onderwijsgids