GRONINGEN - Is het zinvol om leerlingen lessen over orgaandonatie aan te bieden? Volgens Marion Siebelink, onderzoeker van het UMCG, is dat het geval. Uit haar onderzoek blijkt dat kinderen vanaf 10 jaar prima zelf kunnen nadenken over orgaandonatie. Daarover bericht de website van de Rijksuniversiteit Groningen.
Kinderen vanaf die leeftijd kunnen volgens Siebelink uitstekend aangeven waarom ze wel of niet orgaandonor willen zijn. Haar onderzoek heeft geleid tot de online lesmodule Donordenkers. Sinds de start in 2010 is deze ruim 23.000 keer bezocht.
De lesmodule over orgaan- en weefseldonatie voor groep 7 van de basisschool blijkt een goede methode om bewustwording over dit thema op gang te brengen. Veel kinderen praten er daarna aan de keukentafel verder over met hun ouders.
© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres
Donatie is ingewikkelder dan aspect naastenliefde. Kinderen mogen nog geen auto rijden tot hun 18e, omdat zij de consequenties en impact van hun gedrag nog niet kunnen overzien. Dood en leven is nog veel omvattender. Het is manipulatie om in te spelen op alleen aspect naastenliefde.
Kinderen zijn zeer wel in staat om de handelingen die behoren bij het besturen van een auto, te leren. Toch zijn zij niet bevoegd om auto te rijden, omdat zij nog niet kunnen overzien wat de consequenties zijn en de impact is van hun gedrag. Hoe is het dan mogelijk dat zij wel kunnen beslissen over leven en dood. Donatie is ingewikkelder dan alleen het aspect naastenliefde.
Kinderen zijn zeer wel in staat om de handelingen die behoren bij het besturen van een auto, te leren. Toch zijn zij niet bevoegd om auto te rijden, omdat zij nog niet kunnen overzien wat de consequenties zijn en de impact is van hun gedrag. Hoe is het dan mogelijk dat zij wel kunnen beslissen over leven en dood? Donatie is ingewikkelder dan een daad van naastenliefde verrichten.