Normal_9429

AMSTERDAM - Basisscholen worden als gevolg van onderwijsvernieuwingen steeds meer uitgedaagd om hun lespraktijken te verbeteren. Belangrijke voorwaarden hiervoor zijn leiderschap, schoolorganisatorische condities (zoals samenwerking tussen leraren) en leraarfactoren (bijvoorbeeld motivatie).

In zijn onderzoek beschouwt Erik Thoonen deze voorwaarden als de capaciteit van scholen om te veranderen. Hij onderzocht het effect van deze verandercapaciteit op de lespraktijken van leraren en op de motivatie van leerlingen. Zo bekeek hij hoe veranderende lespraktijken kunnen worden begrepen vanuit ontwikkelingen in de verandercapaciteit van scholen.

Ook onderzocht Thoonen het belang van de lespraktijken van leraren voor de motivatie van leerlingen. Uit zijn onderzoek blijkt dat verandercapaciteit als belangrijke voorwaarde mag worden beschouwd voor het verbeteren van lespraktijken en het verhogen van de motivatie van leerlingen. Daarnaast lijkt het voor scholen lastig om hun verandercapaciteit blijvend te verbeteren.

© Nationale Onderwijsgids