UTRECHT - Vier- en vijfjarigen zijn prima in staat om Engels te leren. Dat blijkt uit een onderzoek naar de effectiviteit van vroeg vreemdetalenonderwijs (vvto) Engels op de basisschool en de invloed daarvan op de Nederlandse taalvaardigheid van leerlingen.
Uit het onderzoek, dat op verzoek van minister Marja van Bijsterveldt eind 2009 is gestart, blijkt dat leerlingen een hoger niveau voor Engels halen en het Nederlands op peil blijft. De Universiteiten Utrecht en de Rijksuniversiteit Groningen voeren dit onderzoeksproject ‘the Foreign Languages in Primary school Project' (FLiPP) gezamenlijk uit, in samenwerking met het Europees Platform 'internationaliseren in onderwijs'.
Het ‘Foreign Languages in Primary school Project' (FLiPP) werd eind 2009 op verzoek van minister Marja van Bijsterveldt gestart. De betrokken onderzoekers, waaronder dr. Sharon Unsworth van het UiL OTS, namen tests af waarbij de Engelse en Nederlandse taalvaardigheid van kinderen op een speelse manier werd gemeten.
Eerste resultaten
Uit de eerste resultaten blijkt dat lessen Engels vanaf groep 1 logischerwijs tot een hoger niveau Engels leiden dan wanneer geen Engels wordt onderwezen. Bovendien presteren zowel leerlingen mét als leerlingen zonder Engelse les ook wat betreft de Nederlandse woordenschat conform de leeftijdsnormen.
Minister wil investeren in vvto
In mei 2011 zei minister Van Bijsterveldt tijdens een conferentie over vroeg vreemdetalenonderwijs ('Vvto in opmars'): "Met vroeg vreemdetalenonderwijs investeren we in de toekomst van de huidige generatie leerlingen; een toekomst die meer en meer internationaal georiënteerd zal zijn."
De eindresultaten van het onderzoek FLiPP worden eind 2012 opgeleverd. Van Bijsterveldt heeft de Tweede Kamer beloofd om na ontvangst van de resultaten met een plan van aanpak te komen.
Aansluiting voortgezet onderwijs
In een persbericht benadrukt ook het bij het onderzoek betrokken Europees Platform - internationaliseren in onderwijs, de waarde van vroeg vreemdetalenonderwijs. "Het plan van aanpak van de minister is onder andere van belang voor de aansluiting op het voortgezet onderwijs. Dankzij vvto verlaten tienduizenden leerlingen met een flinke Engelse taalvaardigheid en internationaal bewustzijn de basisschool."
© Nationale Onderwijsgids