ROTTERDAM - Woensdag 7 maart 2012 komen voor de derde keer ongeveer honderd basisschoolleerlingen uit de regio Rotterdam naar de Erasmus Universiteit Rotterdam om een openingscollege Psychologie te volgen. De opening wordt verzorgd door decaan prof.dr. Henk van der Molen, aansluitend college door dr. Jorg Huijding, beiden verbonden aan de Faculteit der Sociale Wetenschappen. Het openingscollege is onderdeel van de lessenreeks 'Ons briljante brein', die verder op school gegeven wordt door een student Psychologie.
Na afloop van het openingscollege krijgen de leerlingen hun werkboekje uitgereikt en de leerkrachten de handleiding behorend bij de lessenreeks 'Ons briljante brein'. De kleurige en stijlvolle vormgeving van de lesmaterialen vormt de kroon op het werk van alle partners om de kinderen kennis te laten maken met psychologisch onderzoek naar de werking van de hersenen. In vijf aansluitende lessen in de klas gaan de kinderen onder begeleiding van een student Psychologie zelf data verzamelen en proefjes doen over de werking van het brein.
De lessenreeks
De lessenreeks kwam tot stand in nauwe samenwerking tussen de universiteit, de pabo (Hogeschool Rotterdam) en vertegenwoordigers uit het primair onderwijs. De leerlingen maken kennis met de wetenschap van Psychologie, waarbij zij door onderzoekend leren ook zelf aan het werk gaan. Onderwerpen die behandeld worden zijn het geheugen, concentratie en doorzettingsvermogen. De kinderen verzamelen zelf data met proefjes die ze doen, en maken daar grafieken van. De reeks wordt afgesloten met een posterpresentatie van de onderzoeksresultaten.
De lessenreeks is een van de activiteiten van het Wetenschapsknooppunt EUR. Het Wetenschapsknooppunt biedt begaafde leerlingen van 45 scholen en hun leerkrachten de gelegenheid kennis te maken met wetenschap en techniek. Onderdeel van het onderwijsarrangement met de scholen uit de Rotterdamse regio is verder nascholing voor de leerkrachten van de deelnemende scholen tijdens de Wetenschap & Techniek Academie.
© Nationale Onderwijsgids