Er is een nieuw prognosemodel voor primair onderwijs ontwikkeld dat kan laten zien wat de trends worden in leerlingaantallen. Dit model is ontwikkeld door de Dienst Uitvoering Onderwijs in opdracht van het ministerie van Onderwijs. Dit meldt de Algemene Vereniging Schoolleiders.
NOG
Nieuw prognosemodel voor leerlingaantallen in primair onderwijs
-Het model kan inzicht geven in zaken zoals krimp en groei van de leerlingaantallen, waarbij ook verhuisbewegingen, fusie of sluiting van scholen of bouwprojecten een rol kunnen spelen. Het prognosemodel kan dan helpen een beter beeld te krijgen van (de trend in) de leerlingaantallen.
Het model is een aanvulling op het bestaande Scenariomodel Primair Onderwijs dat de meerjarige personeelsplanning van besturen ondersteunt. Binnen dat model kunnen verschillende getallen worden ingevuld, zodat meerdere mogelijke scenario’s kunnen worden gegeven voor de toekomst.
De prognoses lopen tot 2034 en worden jaarlijks geactualiseerd. Per bestuur, per samenwerkingsverband, per provincie en per gemeente kunnen de prognoses voor leerlingaantallen worden ingezien. Ze kunnen gebruikt worden voor de ontwikkeling van een meerjarenplanning van het onderwijsaanbod in de regio.
© Nationale Onderwijsgids