De Inspectie van het Onderwijs heeft de afgelopen jaren onderzoek gedaan naar de overgang van het primair naar het voortgezet onderwijs. De aanleiding hiervoor is onder andere de oproep aan scholen van minister Slob in 2021 om kansrijk te adviseren. Nu de tijd van het jaar nadert dat basisscholen het schooladvies opstellen, brengen we de uitkomsten graag opnieuw onder de aandacht. Dat meldt de Onderwijsinspectie.
De Onderwijsinspectie heeft onder andere onderzocht hoe basisscholen invulling gaven aan de adviesprocedure voor leerlingen uit groep 8. Het bleek dat er helaas veel misverstanden in het onderwijsveld en bij ouders leven over het schooladvies. De Onderwijsinspectie heeft op basis hiervan de feiten en fabels op een rij gezet.
Fabels
Er waren vooral fabels over:
- Enkele tegenover dubbele adviezen
- Mogelijkheden van opstromen en afstromen
- Inhoud en status van plaatsingswijzers
- Mogelijkheden voor het geven van plaatsingsadviezen
- Hoe de inspectie kijkt naar doorstroomgegevens
- Welke gegevens over het vervolgsucces van leerlingen beschikbaar zijn.
Plaatsing van leerlingen
Leerlingen met hetzelfde basisschooladvies kunnen in heel verschillende soorten brugklassen terechtkomen. De scholen in het voortgezet onderwijs hebben nog weinig beleid rond de plaatsing van leerlingen. Dat concludeert de Onderwijsinspectie vanuit een ander onderzoek: plaatsing en onderwijsaanbod in de brugklas kunnen beter doordacht.
Informatie van de basisscholen
Als in een brugklas leerlingen van verschillende niveaus zitten, ziet de Onderwijsinspectie dat scholen nog weinig doordenken hoe leerlingen op het niveau kunnen komen dat het best bij hen past. Verder kunnen scholen voor voortgezet onderwijs nog beter gebruikmaken van de informatie die ze krijgen van de basisscholen van de leerlingen.
Door: Nationale Onderwijsgids