Kennisnet heeft voor schoolleiders en schoolbestuurders het Handboek Digitale Geletterdheid gepubliceerd. Hierin wordt antwoord gegeven op de vraag: Hoe ontwikkel je een visie op digitale geletterdheid, en hoe implementeer je die? Dit meldt Kennisnet.
NOG
Kennisnet helpt scholen digitale geletterdheid structureel te implementeren
-Digitaal geletterd ben je als je de vier basisvaardigheden beheerst: ict-basisvaardigheden, computational thinking, informatievaardigheden en mediawijsheid. Deze vaardigheden zijn nodig om goed te functioneren in de maatschappij. Vorige week werd bekend dat de helft van de Nederlandse jongeren de eigen digitale vaardigheden overschat. Uit de 'Monitor Jeugd en Media 2017' blijkt dat de meeste jongeren moeite hebben met het beoordelen van nepnieuws en het vinden van informatie online.
Tot nu toe was er wel aandacht voor digitale vaardigheden op scholen, maar werd informatie voornamelijk ad hoc aan leerlingen aanegboden. Over een paar jaar echter wordt digitale geletterdheid in het curriculum opgenomen. Het Handboek Digitale Geletterdheid helpt scholen over te stappen van ad hoc-oplossingen naar het structureel opnemen van digitale geletterdheid in het onderwijs. Het zet daarbij de vraag centraal: Hoe ontwikkel je een visie op digitale geletterdheid, en hoe implementeer je die? Het handboek is in eerste instantie bedoeld voor schoolleiders en schoolbestuurders, maar kan ook leerzaam zijn voor leraren die inspiratie willen opdoen om lesprogramma’s op te zetten.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids