In 2019 zijn Nederlandse basisschoolleerlingen beter gaan rekenen, constateren onderzoekers van de Universiteit Twente. Iedere vier jaar peilen ze onder meer het rekenniveau van kinderen uit groep 6. Dat is in 2019 "significant gestegen", na dalingen in 2015 en in 2011. Ook de vaardigheden in natuur- en scheikunde zijn volgens de studie verbeterd, bij biologie en aardrijkskunde bleef het niveau gelijk. Dit meldt ANP.
Voor het onderzoek maakten in totaal 3355 leerlingen van 112 scholen een toets. Bij rekenen valt op dat jongens gemiddeld beter presteren dan meisjes. Volgens de onderzoekers hebben meisjes vaak minder zelfvertrouwen als het om rekenen gaat. Het rekenniveau is ondanks de stijging nog altijd lager dan in 1995, toen het onderzoek voor het eerst werd uitgevoerd.
Ook in 57 andere landen is het onderzoek uitgevoerd. In dertien landen scoorden de leerlingen hoger met rekenen dan in Nederland. Singapore staat bovenaan, gevolgd door Hongkong en Zuid-Korea. Ook in landen als Rusland, Engeland en Litouwen rekenden de kinderen meer sommen goed uit.
Gisteren werd echter bekend dat vrijwel alle basisschoolleerlingen er qua rekenprestaties op achteruit zijn gegaan toen de scholen dit voorjaar hun deuren moesten sluiten. Dat geldt vooral voor de bovenbouw van Nederlandse basisscholen. Kinderen in groep vijf tot en met acht maakten in het voorjaar van 2019 tijdens het rekenen inderdaad een significante groei door, maar ontwikkelden zich nauwelijks in dezelfde periode in 2020, bleek uit onderzoek van Squla.
Door: Nationale Onderwijsgids