De Conferentie 'Met alle respect' over sociale veiligheid in het onderwijs werd gister gehouden. Ruim 400 onderwijsprofessionals waren aanwezig. Staatssecretaris Dekker van Onderwijs was een van de hoofdsprekers op het congres. Hij onderstreepte het belang van een veilige schoolomgeving zowel voor leerlingen als medewerkers. Dit meldt de VO-raad.
Dekker opende de conferentie. Hij gaf een toelichting op het wetsvoorstel sociale veiligheid, waarmee scholen wettelijk verplicht worden te zorgen voor een sociaal veilig schoolklimaat. Dekker benadrukte dat het belangrijk is dat scholen de vertaalslag maken van papieren beleid naar een actief beleid. “Het is belangrijk dat er naar de resultaten wordt gekeken: Hoe veilig voelen de leerlingen zich op school? En zijn ouders en leerlingen tevreden? Het gaat er uiteindelijk om wat werkt in de klas.”
Hein van Asseldonk, vicevoorzitter van de VO-raad stelde in zijn speech dat sociale veiligheid niet door een wet, maar alleen binnen en door de school kan worden gecreëerd. “Het is aan schoolleiders, docenten en bestuurders om – in lijn met de pedagogische visie en context van de school en in samenwerking met onder meer ouders, de politie en GGD – een veilig schoolklimaat te bouwen en handhaven.” Van Asseldonk onderstreepte de belangrijke rol van de docent. De leerkrachten moeten namelijk het grensoverschrijdend gedrag signaleren en waar nodig ingrijpen. Docenten zijn ook essentieel in het creëren van een positieve sfeer, zegt Van Asseldonk. “Leraren leven de normen en waarden van de school.”
In de komende tijd wordt verder ingezet op het uitwisselen van kennis, ervaringen en goede voorbeelden. Er zijn verschillende instrumenten ontwikkeld, waaronder een model veiligheidsplan en een instrument waarmee scholen en hun besturen gericht kunnen zoeken naar interventies op het gebied van sociale veiligheid. Ook worden er netwerken opgericht waarbinnen medewerkers in de school zich verder kunnen professionaliseren op het gebied van sociale veiligheid.
© Nationale Onderwijsgids