Op vrijdag 11 november is op NHL Hogeschool het symposium ‘Kennis in interactie: focus op taalgebruik’. Het symposium wordt georganiseerd door het lectoraat Taalgebruik en Leren. Er worden belangrijke kwesties besproken die met 21ste eeuwse vaardigheden in het onderwijs te maken hebben. Omdat heel veel mensen het erover eens zijn dat in deze eeuw het echt om andere vaardigheden gaat die kinderen nodig hebben dan die ze vroeger op school leerden. Terwijl tegelijkertijd veel scholen worstelen met de vraag hoe die veranderingen dan vorm moeten krijgen in de klas. Dat meldt NHL Hogeschool.
Tot de belangrijkste veranderingen hoort dat kinderen kennis niet zo maar ingegoten krijgen, maar dat ze die zelf ontwikkelen. In activiteiten waar ze onderzoeken hoe iets in elkaar zit of hoe je iets maakt. Met een leerkracht, maar vooral met elkaar. Op die manier krijgen kinderen weer plezier in school, leren ze samenwerken, informatie verwerken, communiceren en kritisch denken.
Wat gebeurt er eigenlijk als kinderen samen onderzoeken? Ze communiceren met elkaar en hoe doen ze dat? Hoe leren ze dan met elkaar? Wat zou je kunnen doen om dat nog beter te maken? Veel van die vragen zijn nog niet beantwoord. Vanuit de behoefte naar onderwijsvernieuwing en de rol van taal in het onderwijs van de toekomst, worden deze vragen door het lectoraat Taalgebruik en Leren aan de orde gesteld. Inmiddels verricht het lectoraat samen met leerkrachten praktijkgericht onderzoek, om soortgelijke vraagstukken op te pakken. Deze uitkomsten worden eveneens behandeld in het symposium.
Het symposium start met een lezing van de bekende publiciste en spreekster (van Tedx-lectures) Claire Boonstra, oprichtster van Operation Education. Boonstra stelt fundamentele vragen aan het onderwijs in zijn huidige vorm en helpt scholen vanuit die vragen nieuwe wegen te bewandelen. In haar lezing prikkelt ze aanwezigen om na te denken over de vraag waarom we de dingen doen zoals we ze doen in het onderwijs én of het anders kan. In een tweede plenaire lezing laat Kees de Glopper, hoogleraar Taalbeheersing aan de Rijksuniversiteit Groningen, zien hoe in de 21ste eeuw taalgebruik een centrale plaats in het onderwijs zou moeten hebben. Taalgebruik als het instrument dat leerlingen in staat stelt tot leren en toegang geeft tot de cultuur van de moderne kennissamenleving.
In de workshops worden concrete vraagstukken besproken waaronder de vormen rondom optimale interactie en samenwerking in de klas, het leren kijken naar relevante aspecten in interacties rondom gesprekken van of met jonge kinderen en het interactioneel werken aan allerlei zaakvakthema’s (natuur- en techniek/ geschiedenis).
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids