Op social media worden leerlingen gevraagd en ongevraagd geconfronteerd met beelden van terreur, aanslagen, oorlog en andere schokkende gebeurtenissen. Hierdoor kan een leerling angstig worden en spanningen ervaren. Voor zowel het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs zijn brochures ontwikkeld om scholen en leraren te helpen hiermee om te gaan. Dit meldt Mediawijzer.
NOG
Brochures helpen scholen en docenten omgaan met terreur op social media
-Met alle social media van tegenwoordig komen leerlingen razendsnel en op steeds jongere leeftijd in aanraking met positief, maar ook met negatief nieuws. Kinderen hebben al vroeg een mobieltje of tablet en het delen van meningen, ideeën en gevoelens zijn 'in'. Niet alleen foto's van terrorisme en aanslagen worden gedeeld, ook haatzaaiingen en complottheorieën zijn te vinden op social media.
De brochures ‘Kinderen en terreur op sociale media’ voor het primair onderwijs en ‘Dialoog in de klas over terreur op sociale media’ voor het voortgezet onderwijs geven handvatten aan scholen en docenten om hiermee om te gaan. Hierin staan vragen centraal zoals: welke gesprekken voer je met leerlingen over hun angsten en hun soms heftige meningsverschillen? Hoe help je je leerlingen omgaan met extreme berichtgeving op internet en sociale media? De brochures zijn te downloaden via www.mediawijzer.net.
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids