Normal_hulp_handen_slachtoffer_samen_sterk

Binnenkort gaat een nieuwe Werkplaats Onderwijsonderzoek van start. Hierin zal kennis gedeeld en opgedaan worden op het gebied van gepersonaliseerd leren met behulp van ict. De werkplaats bestaat uit negen schoolbesturen uit het primair onderwijs, de Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN) en de Open Universiteit. Dit meldt de PO-Raad.

In een driejarige praktijkgericht onderzoek, gesubsidieerd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO), gaat de betrokken partijen aan de slag met onderzoek naar de verschillende vormen van gepersonaliseerd leren, de effecten op de cognitieve leerprestaties, zelfregulerende vaardigheden en de motivatie van leerlingen, de consequenties voor de schoolorganisatie, en de (ict-)competenties van leraren en leerlingen. 
 
Aan de hand van gezamenlijk onderzoek door zowel leraren als onderzoekers wordt deze praktijkrelevante kennis ontwikkeld voor in de klas. De werkplaats wordt zo ingericht dat de deelnemende partijen op een gelijkwaardige manier samenwerken aan onderwijsonderzoek en onderzoekscultuur op de basisscholen. Vragen uit de onderwijspraktijk vormen de basis voor een Werkplaats Onderwijsonderzoek. Het uiteindelijke doel is het verder verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs op basis van kennis en ervaring die is opgedaan in de onderwijspraktijk.
 
De Werkplaats Onderwijsonderzoek ‘Gepersonaliseerd leren met ICT’ is de vierde in een reeks van drie eerdere Werkplaatsen Onderwijsonderzoek Primair Onderwijs die in 2016 gestart zijn.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids