'Werkenden moeten blijven leren als we de arbeidsmarkt anders willen inrichten'

"De krapte op de arbeidsmarkt zorgt ervoor dat werkgevers werk slimmer organiseren, laat grootschalig UWV-onderzoek onder werkgevers zien. Dat werkgevers zich hiermee bezig houden, naast aantrekken en behoud van mensen, is een positieve ontwikkeling: innovatie en productiviteit krijgen zo een impuls. Maar om écht meer werk met minder mensen te doen, is meer nodig dan het anders organiseren van werk. Wendbare werkenden zijn cruciaal." Dat zegt Esmée Vogelsang van de Goldschmeding Foundation. 

"Binnen veel organisaties ontbreekt een sterke leercultuur. Niet iedereen krijgt de kans om zich voortdurend te ontwikkelen en er zijn grote verschillen tussen sectoren. Terwijl het juist voor het anders organiseren van werk essentieel is dat werkenden om kunnen gaan met veranderingen in de sector en op de werkvloer. Hiervoor is het van belang dat werkenden zich tijdens hun loopbaan blijven ontwikkelen door middel van scholing binnen en/of buiten de organisatie. Zonder het verbeteren van de leercultuur blijven innovatie, productiviteit en de voordelen van anders werken achter.

Stimulerende factoren voor een leercultuur 

De SER-leercultuur monitor laat zien dat stimulerende factoren voor een leercultuur bestaan uit gevarieerd werk, autonomie en steun van leidinggevenden. Inzicht in wat werkt rondom leven lang ontwikkelen kan werkgevers en werkenden stimuleren tot het vormen van een werkomgeving waarin leren vanzelfsprekend is. Hierin ligt een taak voor werkgevers én werknemers, zodat anders werken een kans wordt voor duurzame groei en ontwikkeling", besluit Vogelsang. 

Door: Nationale Onderwijsgids