Logo_not_2019

Op de openingsdag van de NOT zijn de winnaars bekendgemaakt van de meest innovatieve producten en diensten in het onderwijs van dit moment: de Innovatie Awards 2019. Hierbij is onderscheid gemaakt tussen een juryprijs en een publieksprijs. De juryprijs in de categorie PO is uitgereikt aan de app Beeldverhaal, van ontwikkelaar Cito, en in de categorie VO aan Saga, van uitgeverij Blink. Dit meldt Jaarbeurs.

Beeldverhaal

De app Beeldverhaal, ontwikkeld door Cito, winnaar van de juryprijs in de categorie PO, is een app die helpt om spreekvaardigheid in beeld te brengen en gesproken tekst automatisch omzet in geschreven tekst. De jury is onder andere lovend over de innovatieve manier waarop Cito de leesvaardigheid met spreekvaardigheid koppelt door leerlingen vrijuit te laten vertellen, de brede inzetbaarheid van de app, en de nieuwsgierigheid van leerlingen die wordt geprikkeld. 
 

Saga

Saga, ontwikkeld door de educatieve uitgeverij Blink, is winnaar van de juryprijs in de categorie VO. Het is een geschiedenismethode die didactiek omdraait. Leerlingen gaan eerst zelf op onderzoek uit tijdens een onderzoeksproject, zodat ze al doende de benodigde kennis opdoen en aangezet worden om kritisch na te denken. De jury roemt de passie die Blink aan de dag heeft gelegd om dit nieuwe product te ontwikkelen, de omgekeerde opbouw en de vormgeving. 
 
De jury van de NOT Innovatie Awards & Route roemt de passie die de inzenders aan de dag hebben gelegd om nieuwe producten te ontwikkelen of bestaande producten te redesignen. “We hebben ons zeer kritisch getoond”, vertelt juryvoorzitter Andrew Niemeijer, in het dagelijks leven leraar Engels, promovendus literatuur en voorzitter van De Leraren van het Jaar. 
 

Beoordelingscriteria

De jury heeft elke inzending beoordeeld aan de hand van een aantal kerncriteria: brede inzetbaarheid, differentieerbaarheid en duurzaamheid. Daarnaast moesten de inzendingen de nieuwsgierigheid van de leerlingen prikkelen. Niemeijer: “We hebben ook gekeken of het product vanuit de digitale geletterdheid een emotionele beleving voor de leerling oplevert. Opvallend was dat inzendingen vaak te methodisch zijn, in die zin dat het de leerkracht geen of onvoldoende ruimte geeft zelf een creatieve invulling te geven. En dat is natuurlijk wel de essentie van het leraarschap.”
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids