De scootmobiel is het gevaarlijkste vervoermiddel in het verkeer. Gebruikers lopen veel meer risico op een dodelijk ongeluk dan bijvoorbeeld motorrijders en bromfietsers. Kamerleden roepen op tot een verplichte cursus. Maar juist het product moet veiliger en de markt moet anders. Dat vindt Nederlandse fabrikant Scoozy.
Al jarenlang blijkt uit de verkeersveiligheid cijfers dat de scootmobiel het gevaarlijkste vervoermiddel op de weg is. In 2013 deed VeiligheidNL al onderzoek in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. In 2016 werden er kamervragen over onveilige scootmobielen gesteld. Ook nu worden er kamervragen gesteld en wordt er gepleit voor een verplichte rijcursus. “Dit is niet de oplossing” zegt Job van de Kieft, CEO van Scoozy, een Nederlandse fabrikant in scootmobielen. “In 2018 deed SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) onderzoek naar de oorzaken van scootmobielongevallen en kwam met aanbevelingen voor verbetering van de scootmobiel. En toch is er in al die jaren niets veranderd: wederom is de scootmobiel onderwerp van gesprek.”
Iedereen wijst naar elkaar
Waarom gebeurt er niets? Job van de Kieft: “Iedereen wijst naar elkaar. Aan de ene kant zegt Inspectiedienst Gezondheidszorg en Jeugd (IGj) dat fabrikanten hun risicomanagement niet op orde hebben. Anderen, zoals kamerlid Lucille Werner, zeggen dat het aan de gebruiker ligt en dat er een verplichte rijcursus moet komen. Gemeenten verwijzen naar de Europese norm die er voor scootmobielen is. Ondertussen mag een scootmobiel in de WMO slechts 70,- euro per maand kosten waardoor er geen ruimte is voor innovatie. Tot overmaat van ramp worden er ook nog eens scootmobielen zonder enig keurmerk voor maar 1.500,- euro bij de supermarkt verkocht. Meldingen daarover bij IGj worden niet opgepakt.”
Aanbevelingen
Scoozy, de Nederlandse fabrikant van een nieuwe generatie scootmobiel, is op dit moment de enige fabrikant die deze aanbevelingen toepast in haar product en en zelfs verder gaat. “Met Scoozy willen we laten zien dat het anders kan.”: zegt Van de Kieft. Scoozy is voorzien van:
1. Een verbeterde stabiliteit door onafhankelijke vering met 4 grote wielen;
2. Actieve rem met intuïtieve joystick besturing;
3. Stuurbegrenzing op snelheid en stuuruitslag die je beschermt tegen omvallen in de bocht;
4. Bescherming tegen impact door deuren en gordel;
5. Betere zichtbaarheid door hoge verlichting en reflectoren.
Prijskaartje
Aan innovatie hangt een prijskaartje, want Scoozy zit met bijna 10.000 euro aan de bovenkant van de markt. “Dit is logisch, want volumes zijn in het begin nog laag”. Scoozy zit dan ook niet standaard in het WMO-pakket. Om volumes te verhogen en prijs te verlagen moet de markt veranderen.
Veranderingen
Van de Kieft pleit voor 3 veranderingen in de markt om ervoor te zorgen dat fabrikanten kunnen innoveren.
1. Maak WMO afhankelijk van inkomen : Op dit moment is de WMO voor iedereen gelijk en betaal je onafhankelijk van inkomen een eigen bijdrage van 19,- euro per maand. Maar een deel van de mensen kan het prima zelf betalen en heeft de WMO niet nodig. Hiermee vergroot je de private markt en kan er meer geïnvesteerd worden in innovatie. én er blijft meer geld over voor mensen die het niet zelf kunnen betalen. Deze mensen kun je dan van een beter product voorzien.
2. Neem de aanbevelingen van SWOV op in aanbestedingen : Aanbestedingen verwijzen naar wettelijke normen en vervolgens wint de aanbieder met de laagste prijs. Pas de gemeentelijke aanbestedingen aan door de aanbevelingen van SWOV uit 2018 mee te nemen in de eisen voor het product. Op die manier komt innovatie op gang en stimuleer je fabrikanten om met oplossingen te komen voor meer veiligheid.
3. Haal cowboys van de markt : Weer producten zonder keurmerken van de markt. Laat de Inspectiedienst actief acteren op meldingen hierover. Verplicht verkopende partijen te communiceren dat ze een product zonder veiligheidskeurmerk verkopen. Dan weet de klant waar hij aan toe is.
Er is veel interesse in Scoozy, maar de prijs ligt buiten bereik voor sommige mensen. Daarom lanceert het bedrijf in januari een abonnementsvorm. Hiermee rijdt een gebruiker voor een vast maandelijks bedrag het nieuwste model Scoozy C tegen een betaalbare prijs. “Daarmee willen we een veilig product met de beste service toegankelijk maken voor iedereen. De volgende stap in onze missie naar minder verkeersslachtoffers”: aldus Van de Kieft.
Door: Nationale Onderwijsgids