Eerste kantoorcollega's gaan met conducteur mee de trein op

Wie de trein pakt, kan ze vanaf vandaag tegenkomen. De eerste collega’s van onder andere kantoor en werkplaatsen zijn gestart met de opleiding om te helpen op de trein als treinassistent. Een groep van tien NS’ers test deze nieuwe tijdelijke rol als eerste uit. De bedoeling is om met een kleine groep ervaring op te doen om vervolgens steeds meer collega’s op te leiden. Met dit initiatief wil NS een betrouwbare dienstregeling voor reizigers blijven bieden en de werkdruk voor collega’s op de trein verlagen. Dat meldt de NS.

De NS’ers die meegaan op de trein krijgen de rol van treinassistent. Zij gaan op vrijwillige basis twee tot vier keer per maand mee op de trein. De treinassistenten ondersteunen de conducteur bij het vertrekproces. Ze kijken bijvoorbeeld of reizigers veilig kunnen instappen en geven dat door aan de conducteur, zodat die het sein voor vertrek kan geven. De treinassistenten zijn te herkennen aan opvallende NS-jasjes. Het betreft een tijdelijke maatregel van april 2023 tot en met december 2023.

Werkdruk omlaag 

Jan-Hoite van Hees werkt op kantoor van NS aan de netwerkontwikkeling van de (verre) toekomst en is één van de eerste deelnemers: “Ik vind dit een heel goed idee. Het belangrijkste is het rijden van treinen voor onze reizigers. Daarnaast vind ik het ook onze verantwoordelijkheid dat de werkdruk van collega’s op de trein omlaag gaat en dat zij ook een dag vrij kunnen nemen om bijvoorbeeld bij het afzwemmen van hun kind te zijn.”

Vierdaagse opleiding 

Alle collega’s die aan de slag gaan als treinassistent krijgen een vierdaagse opleiding. De eerste collega’s zijn inmiddels gestart met deze opleiding. Die bestaat uit online modules, praktische trainingen en praktijkuren op de trein. Tijdens deze opleiding leren zij meer over het vertrekproces en krijgen veiligheidsinstructies. Willem Luuring is één van de mentor-conducteurs die de praktijkopleiding verzorgt: “We kunnen de hulp hard gebruiken. Fijn om samen onze schouders eronder te zetten. Tegelijk ook een mooie kans om te laten zien wat er allemaal bij ons vak komt kijken en vooral wat er nodig is om reizigers veilig van A naar B te laten reizen, elke dag weer.”   

Uitzendkrachten 

Naast collega’s die als treinassistent op te trein helpen, wil NS uitzendkrachten inzetten om te ondersteunen als treinassistent op de Hoge Snelheids Lijn (HSL). Deze uitzendkrachten ronden vooraf een meerdaagse opleiding af. Daarnaast gaan ingehuurde en vooraf opgeleide beveiligingsassistenten onze conducteurs ondersteunen in de late diensten van donderdag tot en met zondag.

Werving van nieuwe conducteurs en machinisten 

NS heeft 6.000 voltijdbanen voor conducteurs en machinisten op 28 standplaatsen, verspreid over Nederland. Op dit moment heeft NS nog zo’n 400 conducteurs en machinisten tekort. Dit komt onder andere door de enorme krapte op de arbeidsmarkt, interne doorstroom en het ziekteverzuim. Sinds de zomer vorig jaar presenteerde NS meerdere landelijke campagnes op tv en online om collega’s te werven, maakten machinisten met een treinsimulator een tour langs stations om hun vak te promoten en organiseerde NS meerdere wervingsdagen. De werving van nieuwe conducteurs en machinisten vertoont sindsdien een stijgende lijn. Momenteel zijn we druk bezig met het opleiden van deze nieuwe collega’s, het duurt even voordat zij inzetbaar zijn op de trein. In de tussentijd kunnen we de hulp van de treinassistenten hard gebruiken. 

Door: Nationale Onderwijsgids 
Beeld: NS