LEEUWARDEN – NHL-docente Wetenschap en Techniek Elise Boltjes heeft met haar initiatief voor een nieuwe onderwijsmethode waarbij leerlingen kennis maken met (experimenteel) onderzoek, de interesse gewekt van meerdere basisscholen in Noord-Nederland.
Op de zogenaamde Kubusscholen, de basisschoolvariant van het Technasium, is het vak Onderzoek en Ontwerpen ingevoerd. Boltjes vindt dat op basisscholen het vak Experimenteren moet komen zodat meer kinderen geïnteresseerd raken in techniek en moet er ruimte komen voor talentontwikkeling.
Boltjes wil het vak Experimenteren op basisscholen daarom invoeren met de nadruk op onderzoekend leren. Leerlingen moeten opdrachten krijgen van instellingen en bedrijven. "Kinderen moeten nieuwsgierig worden, vragen stellen en antwoorden vinden. Het sprankelende en creatieve moet terug in de klas. De leraar vraagt en het kind legt uit."
Er komt nu een haalbaarheidsonderzoek naar de Kubusschool. De komende twee jaar gaan tien noordelijke basisscholen het idee verder uitwerken. Ze bedenken en proberen lesmateriaal uit en anderen kijken naar de scholing van leerkrachten en hoe het vak geborgd kan worden.
© Nationale Onderwijsgids / Martijn van Noppen