AMSTERDAM - Uit de 'Vier in balans' monitor 2012, die gisteren werd gepresenteerd door Kennisnet, bleek dat het gebruik van ict in het onderwijs stagneert. Dat meldt Kennisnet.
De monitor is bedoeld om te kijken hoe ict het leerrendement kan verhogen en de doelmatigheid van onderwijs kan verbeteren. Zo komt naar voren dat ondanks het feit dat 80 procent van de leraren vindt dat de opkomst van ict in het onderwijs hen stimuleert om hun manier van lesgeven te herevalueren, dat in de meeste gevallen niet heeft geleid tot een verandering in de didactische aanpak van de leraar.
Voor de monitor werd aan managers in het onderwijs gevraagd naar redenen voor het gebruik van ict. Tien procent van de instellingen in het basisonderwijs, 20 procent in het voortgezet onderwijs en 25 procent instellingen in het mbo wil het gegeven onderwijs ingrijpend veranderen met behulp van ict. Voor de overige instellingen geldt dat zij ict enkel inzetten ter ondersteuning van het onderwijs.
Terwijl leraren veelal vinden dat ze goed op de hoogte zijn van ict-toepassingen en dat hun vaardigheden op dat gebied zijn gegroeid, hebben managers het idee dat deze groei minder is. Daarom is het belangrijk dat managers en leraren afspraken maken over hoe ontwikkeling binnen de onderwijsinstelling vorm moeten krijgen.
© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem